Rasulullah Mengalakkan Menikahi Gadis Daripada Janda, Ternyata Ini Alasannya.

Oleh: Yana

Dalam memlih pasangan hidup Rasulullah SAW lebih menganjurkan untuk memilih wanita yang masih gadis (perawan) daripada wanita sudah janda. Hal itu tertulis dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah dan Imam Baihaqi, Nabi bersabda:

'Menikahlah dengan seorang wanita yang masih gadis, sebab ia lebih lembut mulutnya, lebih lengkap rahimnya, dan lebih menerima keadaan.' (HR Ibnu Majah dan Imam Baihaqi)

Lalu apa alasan sehingga Nabi menyuruh demikian? Apakah Nabi hanya melihat luarnya saja yang pada umumnya wanita yang masih perawan lebih menawan.? Jika tidak demikian lalu apa alasannya. Dalam kitab Tuhfatul Habib Syarh Khatib Al-Bujairimi mengurai alasan Nabi menganjurkan untuk menikahi wanita yang masih perawan. Antara uraiannya ialah hal itu karena cinta seorang gadis cenderung lebih tulus dan sepenuh hati dibandingkan seorang janda. Seorang gadis umumnya tidak memilki sikap membanding-bandingkan dengan orang lain, kerana cintanya adalah cinta pertama.Berbeza dengan janda, dia berpotensi membanding-bandingkan dengan orang lain, kerana cinta yang dia milki tidak lagi cinta pertama. Hal itu selaras dengan apa yang dikatakan:

'Pindahkanlah hatimu kepada siapa saja yang engkau suka, sebab tidak ada cinta kecuali cinta yang pertama'
Berapa banyak tempat yang disinggahi oleh seorang pemuda dan kerinduannya selalu kepada tempat yang pertama kali yang ia singgahi.'

Demikian hikmah dianjurkannya menikahi wanita yang masih gadis, maka dari itu jelaslah anjuran Nabi SAW itu bukan sebatas dorongan hasrat semata. Sebab andai demikian tentunya Rasulullah SAW tidak akan pernah mahu menikah dengan Sayyidah Khadijah dan isteri-isteri yang lain yang kebanyakan janda.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen