12 Rahsia Amalan Sedekah Yang Memberi Erti Hidup Bahagia.

Kreatif dalam bersedekah: -

1. Letakkanlah sedikit makanan kucing dan sema mngkuk air diluar rumah untuk kucing2 yang datang.

2. Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji @ upah jerih payahmu, untuk dsumbangkan kepada anak yatim & orang miskin.



3. Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet untuk diberikan kepada yang memerlukan.

4. Letakkanlah di kamarmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut.

5. Jika engkau hadir dalam acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral, niatkan untuk sedekah kepada orang2 yang memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dsb).

6. Jika kamu membeli barang dari peniaga2 kecil kemudian kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah).

7. Belilah mushaf (al quran). Letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yang akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yang membacanya.



8. Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kepada mereka2 yang sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yang tulus.

9. Lemparkanlah senyuman kepada orang yang kamu temui, berilah salam kepada orang yang duduk, & bertuturlah dgn ucapan yang baik kerana semuanya adalah sedekah.

10. Jangan biarkan engkau tertidur, melainkan telah engkau ampuni setiap orang yang telah berbuat jelek kepadamu dari mengghibahi, mengadu domba & menzalimimu.

11. Sedekahkan Alfathihah kepada kedua ibubapa kita, sahabat2 dan kenalan2 kita yang telah meninggal.

12. Kirimkan mesej ini ke semua kenalanmu. Siapa tahu ada yang mau mengamalkan. Moga andapun akan diberi pahala kerananya.

Selamat bersedekah.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen