4 Sifat Peribadi Sebetulnya Seorang Yang Sudah Dewasa.

Dewasa yang sebenarnya adalah satu proses di mana kita rasa diri kita yang dahulu itu tidak baik dan berterusan berusaha sebaik mungkin untuk sentiasa berubah ke arah yang lebih baik. Mengambil kesimpulan di atas, maksud dewasa yang sebenarnya dalam kehidupan seharian adalah seperti ini.



1. Belajar untuk diam, baru belajar untuk dewasa.

Diam di sini bukanlah bermaksud menjadi seorang yang pendiam, tetapi diam untuk tidak mengucapkan kata-kata yang menjengkelkan dan kasar pada orang lain. Diam yang sebenarnya, adalah anda lebih memahami dunia dan ragamnya dan cuba untuk tidak berkata-kata negatif. Diam, adalah cara hidup yang sebenarnya paling mudah.

2. Menyayangi kehidupan di tengah dunia yang materialistik.

Memahami insan lain jika dalam setiap perkara perlu difikirkan dengan baik. Seorang yang tidak dewasa hanya memikirkan keuntungan dirinya sahaja, malah sanggup menipu orang lain pula. Belajarlah untuk senyum pada orang lain dan selalu mengucapkan terima kasih kepada yang memberi bantuan.



3. Meminta “janji” dari mulut orang lain.

Sebenarnya masalahnya bukan pada janji yang pernah diucapkan, jawapannya ada di dalam hati, jika anda rela hati menerima maaf seseorang, anda boleh memilih untuk memberinya sekali lagi peluang untuk kembali ke jalan yang benar. Di dalam dunia ini tiada keputusan yang paling benar, yang ada hanyalah kebijaksanaan dalam membuat keputusan. Tidak boleh meminta janji dari mulut orang lain, kerana ini membuat anda kecewa. Jawapannya sudah jelas ada di dalam hati anda.

4. Orang dewasa lebih menerima dirinya sendiri.

Orang dewasa, di luar sama di dalam juga sama. Jangan menyalahkan diri jika anda lemah, kekuatan dan kelemahan selamanya seiring dan sejalan. Hiduplsh sebagai seseorang yang mampu kuat dan mampu lemah, mampu berpeluh mengerah tenaga dan mampu mengesat air mata.

Tidak perlu cemburu kejayaan orang lain, jika tidak mampu melakukan ini, tidaklah memalukan. Di dunia ini, ada perkara yang anda boleh kuasai, cari kejayaan itu, tanpa harus berusaha untuk meraih apa yang diraih oleh orang lain.

Terakhir dan paling penting sekali, orang dewasa tidak akan menyusahkan orang lain! Kbai.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen