Pilihan Lokasi Romantik Untuk Berdua-Duaan Hujung Minggu.

Pasangan masa kini sering dihantui kesibukan yang dipengaruhi waktu kerja padat serta kesuntukan masa untuk bersama. Namun, segalanya bergantung pada usaha bak kata pepatah, “hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih”.



Bukan susah dan tidak juga terlalu mudah untuk mengekalkan keharmonian rumah tangga. Sememangnya ia memerluka tindak balas daripada kedua-dua belah pihak sebelum kebahagiaan itu dapat dilihat dengan jelas.

Selain mengucapkan kata-kata cinta seperti “I love you” atau “I miss you”, apa lagi yang boleh dilakukan? Pergi bercuti untuk meluangkan masa bersama adalah cara yang paling ideal untuk benar-benar memenangi dan mendekatkan diri dengan pasangan secara intim.

Tak perlu bercuti sampai seminggu pun untuk berseronok dengan pasangan, ikut cara kami… hanya perlu 2 hari 1 malam dan itu sudah memadai. Kata orang, less is more! Kalau malas pergi menginap di mana-mana, bersiar-siar pun okay juga.

Kami senaraikan aneka lokasi menarik untuk dikunjungi anda hujung minggu ini, jom ambil masa untuk relaks dengan si jantung hati.



1. Hotel Rosa Melaka.

Sumber: Rosa Malacca
Sumber: Rosa Malacca

Dengar kata Hotel Rosa ni berkonsepkan rumah apartment ala di kota metropolitan New York! Memang cantik sangat dan ramai yang baru tahu akan kewujudannya.

Sumber: Rosa Malacca
Sumber: Rosa Malacca

Hiasan dalamannya berkelas melambangkan keperibadian moden sesuai untuk gaya hidup urban masyarakat masa kini.

Sumber: Rosa Malacca
Sumber: Rosa Malacca

Kalau teringin, bolehlah ajak pasangan anda ke sini!

Alamat: 212, Jalan Parameswara, Kampung Bandar Hilir, 75000 Melaka, Malaysia

Laman Sesawang: [rosa.com.my]

2. Bukit Broga.

Sumber: lobam.my

Panjat gunung pun best juga. Panjat waktu sebelum subuh, bila sampai puncak nanti terus boleh tengok matahari terbit! Romantik tak?

Sumber: wikipedia

Khas buat pasangan yang berani sahut cabaran liku-liku hidup bersama. Untuk panjat Bukit Broga ni percuma je, namun hanya akan dikenakan bayaran untuk parking kereta.

Sumber: blogspot/nadzirahata

Alamat: Bukit Broga, Semenyih



3. Oasia Suites Kuala Lumpur.

Hotel ini biarpun terletak di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur, hakikatnya kelilingnya mempunyai persekitaran yang sunyi dan nyaman.

Sumber: Oasia Suites KL

Dahulunya merupakan bangunan pejabat yang telah diubah suai menjadi rumah penginapan mewah. Kemudahan gim di sini juga adalah 24 jam!

Sumber: Oasia Suites KL
Sumber: Oasia Suites KL

Jika anda penginap di sini, anda berpeluang untuk meneroka Hutan Rimba Kuala Lumpur dan melawat mercu tanda terawal seperti Menara Kuala Lumpur yang boleh dikunjungi dengan hanya berjalan kaki tidak sampai 10 minit kerana kawasannya sangat dekat dengan Oasia Suites KL. Amat strategik juga jika anda ingin bersiar-siar waktu malam ke segi tiga Kuala Lumpur seperti KLCC dan Bukit Bintang.

Sumber: Oasia Suites KL

Alamat: 10, Lorong P Ramlee, Kuala Lumpur, 50250 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

Laman Sesawang: [www.stayfareast.com/oasiasuiteskualalumpur]

4. Sekeping Serendah.

Sumber: Pinterest

Buat pencinta alam, bermalam sambil mendengar bunyi unggas dan cengkerik pastinya membangkitkan rasa puas! 

Sumber: Pinterest

Penulis cadangkan anda bermalam dalam hutan di Sekeping Serendah ini. Reka bentuk biliknya juga ringkas menyerlahkan lagi tumbuhan hijau rimbun yang ada di keliling. 

Sumber: Pinterest

Kalau tak ada liputan talian telefon dan wifi pun apa salahnya kan? Yang penting anda dan pasangan bisa bermesraan secara romantis. Barulah quality time namanya.

Sumber: Pinterest

Alamat: Sekeping Serendah, Rawang, Selangor Darul Ehsan.

Laman Sesawang: [sekeping.com/serendah]

5. Stripes Hotel.

Sumber: Stripes Hotel

“Hotel Butik” baharu yang berdiri megah di Kuala Lumpur kini menjadi pilihan traveler yang gemarkan hiasan dalaman hotel unik lagi artistik!

Sumber: Stripes Hotel
Sumber: Stripes Hotel

Alamat: 25, Jalan Kamunting, Chow Kit, 50300 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

Laman Sesawang:

6. Muzium Kesenian Islam Malaysia.

Sumber: Pinterest
Sumber: Pinterest

Daripada dating jadi sia-sia sebab buang masa di tempat yang sesak, berpanas-panas ke sana dan ke mari, ada baiknya anda habiskan masa di muzim. Untung-untung boleh timba ilmu sekali.

Sumber: Pinterest
Sumber: Pinterest

Alamat: Jalan Lembah Perdana, Tasik Perdana, Wilayah Persekutuan, 50480 Kuala Lumpur, Malaysia.

Laman Sesawang: [www.iamm.org.my]

7. Perahu Dondang Sayang.

Sumber: blogspot/MamaJue Story

Bersiar-siar di atas sampan mengelilingi tasik Putrajaya ni pun syok dan menarik juga. Asyik datingatas darat sekarang kita dating atas air pula okay?

Alamat: Presint 1, 62000 Putrajaya, Malaysia.

Laman Sesawang: [www.cruisetasikputrajaya.com]

8. Akuaria.

Sumber: wikipedia

Penggemar ikan sekalian, anda pasti teruja sebaik menjejakkan kaki ke kolam hidupan laut gergasi yang terletak dalam kawasan dalam bangunan ini. 

Sumber: Pinterest

Sekali sekala, wujudkan suatu kelaian saat menghabiskan masa hujung minggu bersama pasangan anda dengan melawat tempat-tempat unik sebegini. Bukan kata kanak-kanak je happy, orang dewasa pun turut sama girang dibuatnya! Tiket orang dewasa adalah RM49 seorang.

Sumber: Astro Awani
Sumber: Tourism Malaysia

Alamat: KLCC, 50088, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia.

Laman Sesawang: [aquariaklcc.com]

9. Bukit Tinggi.

Memang terasa macam kat kota lama di Eropah! Jika anda teringin nak bersiar-siar di kawasan atas gunung yang sejuk, boleh singgah bermalam di Colmar Tropicale Berjaya Hills, Bukit Tinggi ni. Terdapat banyak pilihan hotel yang selesa serta restoran yang menyediakan hidangan enak.

Sumber: Pinterest
Sumber: flickr.com

Paling syok bila anda dpaat bersiar dan bergambar dengan latar struktur binaan yang cantik dan berwarna-warni sebegini! Sekali masuk ke kawasan ini adalah RM13 seorang.

Sumber: Pinterest

Dalam masa yang sama, pengunjung juga boleh pergi ke Japanese Village berdekatan untuk berjalan dan mengambil foto kenangan dalam perkampungan Jepun yang dikelilingi kolam ikan koi serta kehijauan hutan merimbun. Bayaran yang dikenakan adalah RM20 sekaligus berpeluang menggayakan pakaian tradisi kimono sepanjang berada di sini!

Sumber: blogspot/chillout-soulout-freakout
Sumber: flickr.com
Sumber: Colmar Tropicale

Alamat: KM 48 Persimpangan Bertingkat, Lebuhraya Karak, Bukit Tinggi, 28750 Bentong, Pahang, Malaysia.

Laman Sesawang: [colmartropicale.com.my]

10. Ilham Gallery.

Sumber: Virtual Offices 360
Sumber: timeout.com

Dah malas nak masuk shopping mall untuk bersiar-siar dengan pasangan anda? Nak berjalan ke taman, cuaca pula panas belaka. Jadi apa kata luangkan masa bersama si dia melawat galeri yang memperlihatkan karya agung artis-artis tempatan yang berbakat!

Sumber: star2.com
Sumber: ilhamgallery.com

Khas buat pasangan yang menghargai kreativiti dan mempunyai fikiran yang kritis. OMG! Macam loving couple yang banyak ditampilkan dalam filem-filem barat pula rasanya. Masuk adalah PERCUMA, tapi orang Malaysia jarang nak masuk tempat macam ni kan? Sebenarnya pergi tempat macam ni lah seronok tahu tak?



Sumber: ilhamgallery.com

Alamat: Tingkat 3 & 5, Menara Ilham, No 8, Jalan Binjai 50450 Kuala Lumpur.

Laman Sesawang: [www.ilhamgallery.com]

11. Langkawi Lagoon Resort.

Sekali pandang, anda mesti terpana dengan keindahan kawasan resort kayu atas laut ini. Memang sesuai sangat untuk ‘berdua-duaan’ kan?

Sumber: agoda.net

Bermalam sehari di Langkawi Lagoon Resort untuk berehat sebentar dari kesibukan kota bersama pasangan, dikelilingi air biru yang menenangkan sambil ditiup angin segar sepoi-sepoi bahasa.

Sumber: hoteltravel.com
Sumber: agoda.net
Sumber: agoda.net

Alamat: Lot 78, Jalan Kuala Muda, Padang Matsirat, Langkawi, Kedah Darul Aman, 07100, Malaysia.

Laman Sesawang:[www.ombakvillalangkawi.com]

12. Skytrex Adventure Shah Alam.

Sumber: Skytrex Adventure

Anda dan teman lelaki gemar aktiviti lasak sambil menghirup udara segar dalam hutan? Boleh cuba lakukan aktiviti lasak seperti canopy walk dan flying fox di Skytrex Adventure Shah Alam.

Sumber: Facebook/Skytrex Adventure
Sumber: Skytrex Adventure

Kepenatan yang anda dapat bersama si dia itu pasti berbaloi kerana ini mungkin aktiviti paling berfaedah yang pernah anda lakukan seumur hidup.

Sumber: Skytrex Adventure
Sumber: www.skytrex-adventure.com

Tempahan awal perlu dilakukan disertai bayaran sebelum datang untuk meneruskan aktiviti di sini. Tutup pada hari Isnin namun dibuka pada Selasa hingga Jumaat. Sesi pertama bermula jam 9am manakala sesi kedua pada 1.30pm. Hari Sabtu, Ahad dan Cuti Umum bermula jam 8.30am manakala sesi kedua pula pada jam 3pm.

Alamat: Jalan Liku 8/1, Seksyen 8, 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia.

Laman Sesawang: [www.skytrex-adventure.com]

13. MBO MX4D Cinema at Starling Mall.

Sumber: smallnhot.com

Wayang mungkin agak klise kerana dianggap aktiviti biasa yang tidak berapa menyeronokan untuk dilakukan bersama lebih-lebih lagi bagi pasangan yang telah berkahwin. Namun panggung wayang MBO cawangan Starling Mall beri lebih keterujaan dengan menawarkan pengalaman menonton secara realistik!

Sumber: Cinema Online

Dilengkapi dengan teknologi MX4D yang bisa bergerak dan membawa anda ke alam seperti dipaparkan dalam filem yang ditonton, MBO adalah panggung wayang pertama yang menawarkan sistem tontonan 4 dimensi MX4D ini.

Tiket boleh dibeli serendah RM20 seorang.

Sumber: smallnhot.com

Rasai pengalaman seolah anda juga wujud dalam jalan cerita filem yang ditonton kerana dapat merasakan gegaran, gerakan, menghidu bau-bauan dengan disertai efek asap, angin atau percikan air yang seiring dengan perjalanan filem. Hanya di MBO Starling Mall!

Alamat: 6, Jalan SS 21/37, Damansara Utama, 47400 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.

Laman Sesawang: [www.mbocinemas.com]

Semoga bermanfaat cuti hujung minggu anda dan pasangan! 



Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen