10 Cara Pujuk Pasangan Merajuk.

Bagi orang yang sedang bercinta, merajuk dan memujuk sesuatu yang sangat manis dan sentiasa dinantikan. Memujuk juga sebagai satu kaedah menambah kasih sayang dan membaja cinta pasangan yang baru mengenali hati budi masing-masing.



Bagi pasangan pengantin baru, mereka digalakkan terus memujuk supaya ia menjadi kebiasaan apabila salah seorang berkecil hati atau rasa dipinggirkan. Biasanya pasangan merajuk apabila terasa diri tidak dipedulikan, merasa cemburu, sesuatu permintaan tidak dapat ditunaikan, merasa orang lain lebih hebat dari dirinya bila pasangan memuji orang lain depan pasangan dan merajuk kerana mahukan perhatian serta banyak lagi sebab untuk merajuk.

Memujuk memerlukan kemahiran tertentu. Adakalanya pelbagai cara digunakan untuk memujuk pasangan tetapi masih gagal memujuk menyebabkan, rajuk yang berpanjangan. Cubalah tip untuk memujuk pasangan yang digariskan dibawah.



1. Suami atau isteri perlu peka pada sikap pasangan. Jika kita tahu dan dapat rasa pasangan merajuk, cepat-cepat pujuk dan tanya mengapa merajuk. Jangan biarkan pasangan merajuk dalam tempuh yang lama kerana merajuk yang lama boleh menimbulkan konflik dalam diri dan menyebabkan rasa kurang senang dengan pasangan. Perkara kecil mesti diselesaikan dengan segera.

2. Apabila sudah tahu punca pasangan merajuk, beritahu perkara sebenar dengan nada yang sangat lembut dan perlu bertenang ketika memberitahu perkara sebenar. Jika pasangan memberitahu pandangan mereka, terima dengan baik dan jangan cuba berdebat atau menafikan sesuatu. Beralah dan sentiasa cuba memahami pasangan.

3. Mesti selalu bertolak ansur dan berkompromi. Bukan mudah untuk berkompromi tapi anda boleh cuba. Bertolak ansur dan berkompromi bukan hanya pada satu pihak saja, iaitu mereka yang memujuk saja, tetapi juga kepada yang merajuk. Mereka harus bersikap rasional dan dengar penerangan pasangan tentang sesuatu perkara yang membuat anda merajuk.

4. Apabila memujuk mesti selalu minta maaf. Adakalanya kita tidak sedar apa yang kita lakukan melukakan hati pasangan kita. Bagi yang merajuk pula mestilah cepat memaafkan dan jangan sengaja buat pasangan rasa kecewa dengan apa yang telah dia lakukan setelah berusaha memujuk dan mengaku kesilapan diri.

5. Setiap orang pasti tahu apa kesukaan pasangan masing-masing. Pujuk mereka dengan apa yang pasangan suka. Umpamanya yang mempunyai kewangan yang lebih boleh membeli hadiah atau bagi yang kurang kemampuan beri sesuatu yang boleh melegakan perasaan yang tertekan akibat merajuk.



6. Biasanya sebuah ciuman dan pelukan mesra daripada pasangan boleh meredakan rasa merajuk dan ucaplah kata-kata yang manis dan pujian buat pasangan. Jika suami merajuk, isteri digalakkan memasak makanan kegemaran suami, berhias cantik untuk suami dan mendekati suami dengan penuh rasa kasih sayang.

7. Kebiasaannya lelaki merajuknya hanya sekejap saja. Tetapi paling sukar memujuk wanita kerana emosi mereka amat tinggi dan adakalanya rajuk berhari-hari sehingga membuat suami rasa bosan untuk memujuk. Isteri dinasihatkan jangan merajuk terlalu lama, kerana sikap lelaki adakalanya malas melayan perkara yang remeh.

8. Ada juga wanita yang malas melayan rajuk suami, kerana beranggapan lelaki tidak macho jika merajuk. Jangan buat andaian sendiri. Semua manusia yang hidup mahukan kasih sayang dan belaian. Adakalanya lelaki merajuk kerana ingin perhatian. Dekati suami dan sentiasa memahami jiwa mereka kerana, biasanya lelaki akan memendam rasa dan jarang luahkan apa tidak menyukai atau apabila rasa diri mereka dipinggir.

9. Wanita memang semula jadi ratu airmata dan suka merajuk. Adalah dinasihatkan agar suami sentiasa memahami perasaan halus seorang wanita. Untuk mencari kebahagiaan rumah tangga, apa yang isteri tidak suka sebaik-baiknya suami elakkan, umpamanya suami yang selalu keluar dengan kawan-kawan sampai lewat malam, suami yang lebihkan hobi daripada isteri, menyindir fizikal isteri dan menyakitkan hati isteri dengan gurauan melampau.



10. Kedua-dua suami dan isteri perlu saling pujuk memujuk antara satu sama lain. Jangan biarkan hanya satu pihak saja yang asyik memujuk, sedangkan satu pihak lagi asyik merajuk sehingga membuatkan si pemujuk rasa bosan. Perlu ada `give and take’ dalam berumah tangga dan sentiasa memeriahkan suasana perkahwinan dengan gurauan, dan kata - kata pujian untuk terus memekarkan keharmonian rumah tangga.

Memujuk adalah satu kemahiran dalam komunikasi keluarga bagi mengeratkan kasih sayang dan melahirkan kebahagiaan rumah tangga. Memujuk dapat merawat hati yang luka, memujuk dapat mencantumkan kasih yang retak dan hati yang tercalar. Jangan rasa bosan memujuk pasangan. Lakukan sejak awal perkahwinan dan jadikan ia rutin mengeratkan kasih sayang antara suami dan isteri. Sirami dan bajalah kasih sayang dalam keluarga yang bermula dengan kebahgaiaan suami isteri supaya hidup akan rukun dan damai sepanjang tempoh perkahwinan.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen