Ngeri! Ini 8 Eksperimen paling kejam pernah dilakukan pada manusia

Oleh: Zuzu Yasmine

Seperti yang sedia tahu bahawa eksperimen akan dilakukan untuk memastikan menemui satu penemuan baru yang mungkin berguna suatu hari nanti.

Namun, siapa sangka disebalik eksperimen tersebut terdapat pelbagai kajian yang mengerikan melibatkan manusia sekaligus tidak masuk akal.

Berikut 8 eksperimen kejam yang pernah dilakukan manusia ke atas manusia.

  1. Eksperimen Manusia Nazi yang Terkenal

Dalam sejarah manusia, kekejaman perubatan yang dilakukan oleh Nazi yang dilaporkan merupakan peristiwa yang paling pelik dan mengganggu yang didokumentasikan dan tidak dapat dinafikan. Eksperimen tersebut dilakukan di kamp-kamp konsentrasi, dan mengakibatkan kematian, cacat, atau hilang upaya kekal.

Mereka akan melakukan pemindahan tulang, otot, dan saraf; mendedahkan mangsa kepada penyakit dan gas kimia; pensterilan, dan apa sahaja yang boleh difikirkan oleh doktor Nazi yang terkenal.

Eksperimen yang paling sukar dilakukan pada tahun 1940-an oleh seorang doktor Nazi bernama Josef Mengele, yang juga dikenal sebagai "Malaikat maut". Dia menggunakan sebanyak 1,500 set kembar, kebanyakannya anak Romani dan Yahudi, untuk percubaan genetiknya yang menyakitkan di Auschwitz. Hanya sekitar 200 yang terselamat. Eksperimennya termasuk mengambil bola mata satu kembar dan melekatkannya di bahagian belakang kepala kembar yang lain, mengubah warna mata kanak-kanak dengan menyuntikkan pewarna, memasukkannya ke dalam ruang tekanan, mengujinya dengan ubat-ubatan, pengebirian atau pembekuan hingga mati, dan mendedahkan kepada pelbagai trauma lain. Dalam satu kejadian, dua kembar Romany dijahit bersama dalam usaha untuk menghasilkan kembar siam.

Pada tahun 1942, untuk menolong juruterbang Jerman, Tentera Udara Jerman (Nazi) mengurung tahanan dari konsentrasi Dachau ke dalam ruang udara yang bertekanan rendah. Ruang ini dirancang sedemikian rupa sehingga keadaan di dalamnya berada pada ketinggian hingga 66,000 kaki. Eksperimen berbahaya ini menyebabkan kematian 80 dari 200 subjek. Mereka yang selamat dieksekusi dengan pelbagai cara yang mengerikan.

  1. Ujian X-ray pada wanita hamil

Selepas Perang Dunia II, bahan radioaktif diuji pada wanita hamil. Penyelidik perubatan di Amerika memberi makan makanan radioaktif kepada 829 wanita hamil sambil mengusahakan idea mereka mengenai radioaktiviti dan perang kimia selepas Perang Dunia II. Mangsa diberitahu bahawa mereka diberi 'minuman tenaga' yang dapat meningkatkan kesihatan bayi mereka. Bayi bukan sahaja mati akibat leukemia, tetapi para ibu juga mengalami ruam dan lebam yang teruk, bersama dengan beberapa penyakit barah.

  1. William Beaumont Dan Perut

Pada tahun 1822, seorang peniaga bulu di Pulau Mackinac di Michigan ditembak di perut secara tidak sengaja dan dirawat oleh Dr. William Beaumont. Walaupun terdapat ramalan buruk, pedagang bulu selamat tetapi dengan lubang (fistula) di perutnya yang tidak pernah sembuh. Menyedari peluang unik untuk mengamati proses pencernaan, Beaumont mula melakukan eksperimen.

Beaumont akan mengikat makanan ke tali, kemudian memasukkannya melalui lubang di perut peniaga. Setiap beberapa jam, Beaumont akan membuang makanan untuk melihat bagaimana makanan itu dicerna. Walaupun mengerikan, eksperimen Beaumont menyebabkan penerimaan di seluruh dunia bahawa pencernaan adalah proses kimia, bukan mekanikal.

  1. Mengeluarkan Bahagian Badan Untuk Menyembuhkan Kegilaan

Dr. Henry Cotton adalah ketua doktor di New Jersey State Lunatic Asylum yang kini dipanggil Trenton Psychiatric Hospital. Dia yakin bahawa organ dalaman, apabila dijangkiti jangkitan, adalah punca kegilaan dan oleh itu mesti diambil untuk belajar.

 Pada tahun 1907, "Bakteriologi pembedahan" prosedur dilakukan dengan kerap tanpa persetujuan pesakit. Gigi, amandel dan organ dalaman yang lebih dalam seperti kolon yang disyaki menyebabkan kegilaan diekstraksi. Untuk membuktikan maksudnya, doktor juga mengetap giginya sendiri, begitu juga dengan isteri dan anak-anaknya! Empat puluh sembilan pesakit meninggal akibat prosedur, yang mana ia dibenarkan "Psikosis peringkat akhir."

  1. Eksperimen Manusia Di Korea Utara

Beberapa pembelot Korea Utara telah menggambarkan kes eksperimen manusia yang dilakukan di negara tersebut. Dalam satu eksperimen, 50 tahanan wanita yang sihat diberi daun kubis beracun dan  semua 50 wanita mati dalam masa 20 minit.

Eksperimen lain yang dijelaskan termasuk latihan pembedahan terhadap tahanan tanpa anestesia, kelaparan yang disengajakan, memukul tahanan di atas kepala sebelum menggunakan mangsa seperti zombie untuk latihan sasaran, dan bilik di mana seluruh keluarga dibunuh dengan gas sesak.

Dikatakan bahawa setiap bulan, sebuah van hitam yang dikenali sebagai "gagak" mengumpulkan 40-50 orang dari sebuah kem dan membawa mereka ke lokasi yang diketahui untuk eksperimen.

  1. Unit 731

Dalam 1937, Tentera Jepun Imperial melakukan eksperimen yang paling biadab dalam sejarah manusia, walaupun sedikit kurang terkenal daripada eksperimen Nazi, ia bertanggungjawab atas beberapa jenayah perang paling terkenal yang dilakukan oleh Imperial Jepun.

Eksperimen itu dilakukan di bandar Pingfang di negeri boneka Jepun Manchukuo (sekarang China Timur Laut). Mereka membina sebuah kompleks besar dengan 105 bangunan dan membawa subjek ujian termasuk bayi, orang tua dan wanita hamil. Sebilangan besar mangsa yang mereka uji adalah orang Cina sementara peratusan yang lebih rendah adalah Soviet, Mongolia, Korea, dan sekutu lain.

Ribuan dari mereka menjalani viviseksi, melakukan pembedahan invasif pada tahanan, mengeluarkan organ untuk mengkaji kesan penyakit pada tubuh manusia, selalunya tanpa anestesia dan biasanya berakhir dengan kematian mangsa. Ini dilakukan semasa pesakit masih hidup kerana disangka kematian subjek akan mempengaruhi hasilnya. Tahanan anggota badan diamputasi untuk mengkaji kehilangan darah. Anggota badan yang dikeluarkan kadang-kadang dilekatkan kembali pada bahagian tubuh yang bertentangan.

Sebilangan tahanan telah membuang perut mereka secara pembedahan dan esofagus kembali ke usus. Sebahagian organ, seperti otak, paru-paru, dan hati, dikeluarkan dari beberapa tahanan. Beberapa akaun menunjukkan bahawa amalan vivisection pada subjek manusia semakin meluas walaupun di luar Unit 731.

Selain itu, tahanan disuntik dengan penyakit seperti sifilis dan gonorea, untuk mengkaji kesan penyakit kelamin yang tidak dirawat. Banduan wanita juga berulang kali dikenakan pemerkosaan oleh pengawal dan terpaksa hamil untuk digunakan dalam eksperimen. Bekalan yang dijangkiti wabak yang terkena bom dijatuhkan pada pelbagai sasaran. Mereka digunakan sebagai sasaran manusia untuk menguji bom tangan yang diletakkan di berbagai jarak. Flamethrower diuji pada mereka dan mereka juga diikat dengan taruhan dan dijadikan sasaran untuk menguji bom yang melepaskan kuman, senjata kimia, dan bom letupan.

Dalam ujian lain, tahanan kekurangan makanan dan air, dimasukkan ke dalam bilik tekanan tinggi hingga mati bereksperimen untuk menentukan hubungan antara suhu, luka bakar, dan kelangsungan hidup manusia serta dimasukkan ke dalam emparan dan berputar hingga mati; disuntik dengan darah haiwan; terdedah kepada dos sinar-x yang mematikan; dikenakan pelbagai senjata kimia di dalam ruang gas; disuntik dengan air laut; dan dibakar atau dikebumikan hidup-hidup. Sekurang-kurangnya 3,000 lelaki, wanita, dan anak-anak dibawa ke sana, dan belum ada laporan mengenai mana-mana mangsa yang terselamat di Unit 731.

Unit ini mendapat sokongan besar dari pemerintah Jepun hingga akhir perang pada tahun 1945. Daripada diadili untuk jenayah perang setelah perang, para penyelidik yang terlibat dalam Unit 731 secara diam-diam diberi kekebalan oleh Amerika Syarikat sebagai pertukaran data yang mereka berkumpul melalui eksperimen manusia.

  1. Kod Pengenalan yang boleh ditanam

Pengenalan frekuensi radio (RFID) menggunakan medan elektromagnetik untuk mengenal pasti dan mengesan tag yang dilekatkan pada objek secara automatik. Tag mengandungi maklumat yang disimpan secara elektronik. Yang pertama RFID implan pada manusia adalah pada tahun 1998, dan sejak itu menjadi pilihan mudah bagi orang yang ingin menjadi cyborg. Malah syarikat, penjara, dan hospital mempunyai FDA kelulusan untuk menanamkannya pada individu, untuk mengesan ke mana orang pergi.

Seorang peguam negara Mexico melakukan pada 18 orang kakitangannya untuk mengawal siapa yang mempunyai akses kepada dokumen. Prospek perniagaan yang memaksa pekerjanya untuk menerima implan.

  1. Eksperimen Bayi Baru Lahir (Pada 1960-an)

Pada tahun 1960-an, para penyelidik di University of California menggunakan sekitar 113 bayi berusia satu hingga tiga bulan untuk mengkaji perubahan tekanan darah dan aliran darah. Dalam salah satu eksperimen itu, 50 bayi yang baru lahir diikat secara terpisah ke papan.

Mereka kemudian diterbalikkan ke sudut tertentu untuk membuat darah mengalir ke kepala mereka sehingga tekanan darah mereka dapat diperiksa.

Fuhhh, ekspriment yang menyeramkan ya.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen