Konon nak elak makan beras kuning, gelagat pengantin siku suami jadi usikan. -"Tak selamat juga..."

Orang lama sememangnya kaya dengan kepelbagaian adat. Meskipun nampak lapuk tetapi tak dinafikan ia menjadi kebanggaan dan masih dilakukan di zaman serba moden ini.

Sesi makan beras kuning jadi tumpuan

Misalnya seperti yang dilakukan di dalam majlis pasangan mempelai ini.

Mereka masih melakukan aktiviti bersanding seperti kebiasaan pasangan lain, namun bezanya di hadapan pengantin kelihatan bekas berisi beras berwarna kuning, yang mana difahamkan ia telah direndam dengan air kunyit.

 

@iena_ag Bila mak kau terlebih ikut adat. #fyp ♬ original sound - Dian

 

Sempat siku suami kat sebelah

Sewaktu sesi bersalaman, datang mak pengantin mengambil beberapa butir beras itu dan meminta agar anak dan menantunya menjamah sedikit sepertimana adat yang dilakukan oleh orang zaman dulu.

Awalnya, pengantin perempuan cuba untuk mengelak daripada berbuat demikian, jadi dia sempat menyiku suami di sebelah konon nak melepaskan diri tetapi tiada pilihan lain apabila kedua-duanya perlu melakukannya bersama.

"Part siku tak boleh tahan"

Melihat gelagat spontan pengantin lelaki disiku sebegitu membuatkan wanita berkenaan diusik netizen kerana cubaannya melarikan diri bertemu kegagalan.

"Muka reda tu tak boleh blah"

Netizen kongsi pengalaman

Di samping itu, ada juga yang mula terimbau kenangan lama bilamana pernah berada di situsia sama sepertinya.

 

 

 

 

 

 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen