4 individu berdepan hukuman berat, kantoi terbang 'drone' secara haram di Dataran Merdeka

Arahan telah dikeluarkan, namun masih ada pihak yang ingkar apabila mereka dilihat menerbangkan dron di Dataran Merdeka tanpa kelulusan dari Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

 

Empat pemilik dron didenda

Disebabkan hal itu, seramai empat pemilik dron yang 'ditembak jatuh' pada Rabu lalu bakal berdepan hukuman berat.

Menurut CAAM, pemilik peranti itu boleh didenda di bawah Seksyen 4 Akta Penerbangan Awam 1969 yang membawa denda sehingga RM500,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya.

 

Larang dron elak kemalangan

Untuk makluman, langkah pengharaman dron di kawasan itu adalah bagi mengelak sebarang insiden nahas tidak diingini yang melibatkan keselamatan awam termasuk kemungkinan jatuh terhempas dan terkena penonton.

Itu juga demi menghindari risiko kemalangan jika ia bertembung dengan sejumlah pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia yang melakukan formasi terbang lintas rendah di sekitar ibu negara.

Detik unit tembah jatuh dron 'haram'

@wani.aminuddin Ramai ker drone yg hilang kat Dataran Merdeka. Sebab ade manusia yg jenis tak paham bahasa kan. ๐Ÿ˜ค Btw kite respect dengan Abam Polis nih. Dia buat kerja terbaik ๐Ÿ‘ฎ๐Ÿฝ‍โ™‚๏ธ๐Ÿ‘ #merdekaday #merdeka โ™ฌ original sound - ๐’”๐’๐’‡๐’†๐’‚แตแต‰แต’สท โœจ๐Ÿฅ

 

@chapchan

auto return to home ye

โ™ฌ original sound - ChapChan

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen