Kenapa Tak Boleh Kahwin Kontrak?

Meletakkan tempoh untuk sesuatu perkahwinan adalah tidak dibolehkan dalam Islam. Ini sangat bercanggah dengan ajaran agama yang sebenar walaupun mengikut rukun dan syarat nikah. Kahwin kontrak juga dikenali dengan nikah mut’ah yang telah lama dilakukan oleh golongan Syiah. Tentunya apabila Islam melarang, ada sebab-sebab tertentu pelarangan tersebut. Antaranya:



1. Sama macam pelacuran.

Umpamanya, seseorang memberikan wang. Diberi tempoh tertentu untuk bersama dan kemudian berpisah. Jadi, apa perbezaaanya dengan zina atau pelacuran? Sama bukan? Jelas juga disini zina adalah perkara haram yang tidak dibenarkan dalam Islam meskipun seorang wanita ingin melangsungkan kehidupan dan mendapatkan wang.

2. Tiada tanggungjawab seorang lelaki.

Senanglah hidup seorang lelaki. Nak, kahwin. Tak nak, tinggal. Wanita adalah amanah untuk lelaki, bukan untuk dipermainkan. Islam sangat menjaga wanita. Sebab itu kita perlu mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Jika dikaji, baru kita akan faham sebab-sebab disyariatkan sesuatu perkara.

3. Hanya untuk memuaskan hawa nafsu.

Kesian hidup seorang wanita jika perkara ini berterusan. Wanita hanya dijadikan untuk melempias hawa nafsu seorang lelaki. Berbanding hukum Islam yang sebenar yang sangat menjaga hal ini dengan memberi pasangan tersebut berkahwin dengan cara yang benar tanpa menetapkan tempoh masa tertentu.

4. Tidak menjaga keturunan.

Jika sebuah pasangan berkahwin, maka kita dapat menjaga hak penjagaan anak, isteri dan keluarga. Sekiranya perkahwinan tidak dilaksanakan dengan betul, maka teraniayalah anak dan wanita tersebut. perwarisan harta pun tak dapat.


Islam itu cantik. Sudah tentunya semua perkara yang ditetapkan mempunyai sebab tertentu yang mungkin tidak terfikir difikiran kita. Oleh itu, rujuk hal-hal yang berkait dengan Islam dengan orang yang boleh dipercayai dan mengamalkan cara hidup Islam dengan sempurna.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen