Ikhtiar Jodoh Bagi Kaum Wanita Yang Masih Mencari Pasangan.

Oleh: Zuzu Yasmine

Wanita biasanya lebih cepat merasa bimbang sekiranya dirinya masih belum mempunyai seseorang yang disasarkan sebagai bakal suaminya. Rata-rata yang berani untuk mencari jodoh ini adalah kaum lelaki, manakala kaum wanita ini lebih memilih untuk menunggu dan berdoa agar dipercepatkan jodoh. Sedangkan, wanita juga boleh lakukan beberapa perkara yang membantunya untuk menjumpai jodoh yang baik. Cuma kemahuan diri sahaja yang diperlukan untuk mencari jodoh untuk dirinya. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh seorang wanita untuk mencari jodoh.



1. Luaskan jaringan sosial.

Mungkin jodoh anda sedang menunggu anda di tempat yang anda tidak pernah pergi. Maka dengan ikut, cuba untuk mencari kenalan di tempat-tempat lain. Bukan itu sahaja, cuba untuk mencipta sebanyak mungkin kenalan agar ia memudahkan pencarian jodoh anda.

2. Minta bantuan kepada ahli keluarga.

Jika diri ini malu untuk memulakan langkah, tidak salah sekiranya kita meminta bantuan daripada pihak lain. Adalah lebih elok sekiranya bantuan yang dipinta itu daripada keluarga anda sendiri. Bukan apa, keluarga sendiri pasti mahu yang terbaik untuk anda, maka mereka juga akan pilih yang terbaik serta bersesuaian dengan anda.

3. Meminta bantuan dari kenalan.

Apabila anda mempunyai kenalan yang meluas, ia amat memudahkan anda untuk mencari jodoh. Mereka juga akan memperkenalkan anda kepada saudara mara yang terdekat apabila mereka juga turut menyenangi akan tingkah laku anda. Kenalan yang dimaksudkan ini seperti guru sekolah anda yang rapat dengan anda, rakan-rakan anda, dan saudara mara anda sendiri.


4. Menawarkan diri kepada lelaki yang anda sukai.

Anda sudah pasti berkenan dengan seorang lelaki, tetapi anda malu untuk memulakannya. Ketika ini anda harus yakin dan membuang rasa malu anda. Katakan sahaja padanya bahawa anda menyukai dirinya. Anda boleh berterus terang kepadanya atau anda menulis surat serta menghantar mesej untuk menyatakan rasa hati anda.

5. Terus menerus perbaiki diri.

Mungkin Allah sedang menahan jodoh anda sehingga diri anda benar-benar layak untuk menerima seseorang dalam hidup. Maka sambil menunggu hari itu tiba, adalah lebih elok sekiranya anda memperbaiki diri anda serta dekatkan diri kepada Pencipta. Ingatlah jodoh itu cerminan diri.

Wanita-wanita yang masih mencari pasangan itu boleh lakukan lima perkara ini. Anda harus yakin dan percaya anda akan mendapat seorang jodoh yang baik. Jangan mudah mengalah dan teruskan berusaha untuk mendapat pasangan yang baik.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen