Bagaimana Kembalikan Rasa Percaya Di Dalam Hubungan? Jom Ikuti Cara Ini.

Oleh: Zuzu Yasmine

Kepercayaan itu antara yang sangat penting di dalam perhubungan. Jika tiada kepercayaan maka satu hubungan itu akan lebih mudah goyang dan rapuh. Sebuah kepercayaan yang dibina bertahun-tahun telah hilang akibat kelakuan pasangan yang tidak menjaga hati. Namun begitu, ia tidak semestinya akan sukar untuk dipulihkan semula. Untuk pulihkan semula kepercayaan dalam hubungan ini, ia perlukan usaha antara dua pihak. Sangat mustahil jika hanya sebelah pihak sahaja yang melakukannya. Terdapat lima cara untuk pulihkan kepercayaan ini. Jom kita tengok satu persatu.



1. Memohon maaf dan memaafkan.

Sebelum memulakan perkara yang lain, lebih baik kalian memulakan dengan memohon maaf antara satu sama lain. Dan tidak lupa juga memaafkan setiap kesalahan pasangan anda. Tidak lupa juga, jangan simpan segala perkara di dalam hati. Nanti jadi dendam lagi lah semakin parah. Jadi cuba untuk berterus terang disetiap kesalahan yang telah dilakukan itu.

2. Jujur terhadap perkara yang ingin diubah dalam hubungan.

Seterusnya ialah cuba untuk jujur terhadap perkara-perkara yang anda tidak sukai di dalam hubungan anda. Sebagai contoh, anda ingin perbetulkan sikap pasangan anda. Tegur kelakuan yang tidak sopan pasangan anda. Lakukan pada masa itu juga semua yang anda tidak sukai, baru lah anda boleh mulakan ke satu langkah yang baru dan lebih mengerti.

3. Cuba untuk kompromi tentang masa.

Anda dan pasangan perlu mempunyai hobi serta rakan-rakan yang berbeza. Hal ini akan memupuk kembali rasa percaya anda terhadap pasangan anda. Biarkan masing-masing meluangkan masa yang diingini terhadap perkara tersebut. Bahkan ingin membuat pasangan anda berlaku jujur terhadap aktiviti yang dirinya sedang lakukan.


4. Buat kenangan baru.

Kenangan sememangnya sukar untuk dilupakan, tetapi dengan menggantikan kenangan lalu bersama orang yang sama pasti tidak terlalu sukar. Jadi, mula lah cipta kenangan yang baru dan yang lebih romantik dan sweet untuk dikenang. Mula untuk pergi ke tempat-tempat yang tidak penah di pergi serta melakukan pelbagai aktiviti bersama-sama. Baru lah hubungan bertambah erat.

5. Pikat hatinya kembali.

Dan yang paling penting untuk hati yang telah tawar ini adalah dengan memikat hatinya kembali. Pulihkan semula senyuman yang anda rindukan. Sebagai contoh, anda boleh lakukan kejutan yang dirinya tidak disangka. Memberi hadiah juga boleh dilakukan.

Kepercayaan itu satu perkara yang sangat berharga. Apabila anda menghancurkan satu kepercayaan itu, teramat sukar lah untuk seseorang melupakan kesalahan yang anda lakukan itu. Jadi jangan hancurkan kepercayaan yang telah diberikan kepada anda.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen