Mengapa Seorang Wanita Sukar Untuk Mempercayai Lelaki?

Oleh: Zuzu Yasmine

Ramai yang menyatakan bahawa wanita itu mudah percaya dan terperdaya dengan kata-kata serta janji manis lelaki. Tapi sebenarnya, wanita ini sentiasa meragukan apa yang orang lelaki ini nyatakan. Bahkan jika seorang wanita itu pernah terluka, pasti dirinya tidak akan begitu mudah untuk mempercayai lelaki. Sebenarnya, disebalik kekuatan kepercayaan seorang wanita, terdapat lelaki yang menghancurkan kepercayaan itu. Itu lah sebab dirinya sukar untuk mempercayai lelaki lagi. Mari lihat sebab lain, mereka ini tidak mempercayai lelaki.



1. Pengalaman trauma yang terdahulu.

asa kepercayaan sukar untuk dibina. Ia mengambil masa yang lama dan usaha untuk membuktikannya. Sekali tertipu, sudah tentunya sukar bagi kita untuk memberi peluang kedua. Terutamanya jika anda telah mengalami berulang kali dengan lelaki yang berbeza. Ini pastinya akan meninggalkan rasa trauma yang mendalam. Malah, walaupun telah menjalin hubungan dengan orang-orang baru, ketakutan masa lalu masih boleh menghantui beliau. Seperti kulit yang cedera, walaupun menyembuhkan bekas luka akan sukar hilang, bukan?

2. Melihat rakan-rakan disakiti oleh lelaki.

Wanita adalah makhluk yang mudah emosi dan mudah untuk memberitahu rakan mereka apabila mereka merasa sakit serta kecewa. Perbualan dari rakan yang disakiti ini dapat mengubah keputusan tentang lelaki. Hal ini kerana, melihat rakan-rakan kecewa, anda juga akan berfikir jika ia boleh berlaku kepada anda. Bukan sahaja ditipu, anda juga mungkin pernah mendengar lelaki yang tidak bertanggungjawab atau bahkan kurang ajar kepada rakan anda. Akhirnya, anda juga merasakan tidak percaya kepada lelaki ini.


3. Dengar kata-kata dari rakan lelaki anda.

Adakah anda tahu bahawa wanita ini kadang kala mempunyai ramai rakan lelaki? Dan setiap daripada rakan mereka itu pasti akan menyatakan satu perkara yang buru walaupun sekadar hanya satu gurauan sahaja. Hal ini kerana, orang lelaki ini beranggapan bahawa mereka rakan yang rapat jadi pasti ia tidak akan menyimpannya di dalam hati. Sedangkan sebenarnya, wanita akan menganggap apa yang lelaki itu katakana adalah satu hal yang serius. Malah, ini menjadikan banyak orang yang berfikir secara realistik untuk tidak mempercayai lelaki!

4. Percaya bahawa lelaki ini lebih mudah untuk menabur janji-janji manis.

Siapa, yang tidak suka mendengar kata-kata manis dari pasangan? Sesiapa sahaja pasti akan cair apabila mendengar kata-kata manis lelaki. Tetapi, kadang-kadang, ia hanya sekadar kata-kata yang menjanjikan angina di dalamnya. Anda akan berasa tertipu sehinggakan anda sukar untuk percaya janji-janji lelaki lagi.

Bukan hanya empat sebab ini sahaja sebenarnya, banyak lagi sebab lain. Namun ini adalah sebab yang biasa dilihat. Sebab-sebab lain itu terbina berdasarkan apa yang mereka lihat, tahu serta percayainya.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen