Cinta Yang Dulunya Mekar Kini Semakin Pudar Selepas Berkahwin? Adakah Kerana 4 Punca Ini.

Oleh: Zuzu Yasmine

Ketika bercinta itu sememangnya semuanya indah, bertambah indah apabila memperoleh pasangan yang dikatakan idaman kalbu. Tetapi mungkin anda tidak sedar bahawa dugaan anda akan tiba selepas kalian menjadi suami isteri. Sebab itu anda sentiasa menikmati kebahagiaan dengan begitu teruja sekali sehinggakan terlupa untuk menyediakan perlindungan pada kemudian hari. Mari kita tahu 3 mungkin penyebabnya.



1. Harapan.

Semua orang mempunyai harapan mereka sendiri untuk pasangan dan tentang apa yang mereka tinggalkan dalam kehidupan rumah tangga. Tetapi jika jangkaan dan jangkaan tidak seperti yang diharapkan, akan ada kekecewaan. Dan inilah yang mencetuskan rasa cinta yang semakin merosot. Cinta yang nampaknya melelahkan kerana tekanan dari jangkaan.

2. Tanggungjawab.

Kadangkala tanggungjawab yang berlebihan juga boleh menyebabkan keletihan pada pasangan. Pihak yang terlalu menekankan tanggung jawab sehingga menjadi beban untuk satu pihak sahaja, bukan hanya boleh mencetuskan pertengkaran namun juga memudarkan cinta. Misalnya tanggungjawab dikongsi secara adil dan seimbang, cinta dapat dikekalkan.


3. Hilang rasa hormat.

Apabila di antara kalian hilang rasa hormat dan saling menghormati, maka anda akan seperti orang asing walaupun berada di dalam satu rumah dan tidur di satu tempat tidur. Suasana perkahwinan adalah sejuk kerana hanya ada ego sahaja. Terutama jika anda berdua mula menghindari antara satu sama lain.

4. Tidak Menamatkan masalah yang ada.

Oleh kerana tidak ada komunikasi yang baik, pada akhirnya hanya akan ada banyak masalah yang terkumpul tanpa penyelesaian, tanpa pengakhiran. Apabila satu masalah ditimpa dengan masalah lain yang belum selesai, akan ada satu siri masalah yang tidak berkesudahan.

Empat perkara ini lah yang menjadi punca pudarnya sebuah percintaan selepas perkahwinan. Lebih baik jika pasangan suami isteri mengetahui perkara ini dan cuba untuk mengelakkannya.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen