Hormati Pasangan Dengan 5 Cara Ini, Baru Lah Dirinya Menghormati Anda Dengan Lebih Lagi.

Oleh: Zuzu Yasmine

Untuk memperoleh satu perhubungan yang aman, saling menghormati perlu ada di dalamnya. Ia mungkin kelihatan begitu mudah tetapi kadang kala kelakuan kita ini membuatkan pasangan kita rasa tidak dihargai. Hilang hormat terhadap pasangan biasanya berlaku dengan spontan. Anda boleh ikuti lima cara ini, di samping anda menjaga ego anda sendiri. Jadi tidak lah anda terlalu kelihatan tunduk terhadapnya. Jom ikuti cara ini.



1. Jadi pendengar terbaik.

Salah satu cara untuk menghormati pasangan anda ialah mendengar dan ikut simpati apa yang dirinya rasakan. Apabila dia menceritakan sesuatu, jangan memotongnya dengan segera, tetapi dengarkan sehingga selesai, berikan pendapat anda. Juga memberi pendapat positif dan elakkan membandingkannya dengan anda atau orang lain.

2. Berikan kenyataan dengan tegas.

Kenyataan tegas ini bermaksud sikap anda menunjukkan bahawa pasangan anda adalah seseorang yang penting kepada anda dan ia menjadikannya salah satu keutamaan dalam hidup anda. Perkara yang anda boleh tunjukkan seperti mengambil cuti dan bercuti dengannya atau mengambil masa untuknya. Kenyataan lisan yang dia penting kepada anda juga perlu dinyatakan secara langsung.

3. Selalu ada di sampingnya.

Menjadi seseorang yang sentiasa wujud dalam kegembiraan dan kesedihan mempunyai nilai yang tersendiri. Sentiasa di samping pasangan anda juga menunjukkan bahawa dia tidak akan bersendirian. Ia juga membuktikan bahawa anda menerima dia apabila dia sukar dan bahagia.


4. Walaupun telah kenal lama, tetapi tetap sopan.

Kadang-kadang kerana kita tahu untuk masa yang lama, kita mengetepikan adab terhadap orang yang paling dekat dengan kita. Tidak seperti permulaan perkenalan, kita sangat mengekalkan sikap dan imej di hadapan pasangan. Malah, sikap sopan adalah satu tanda bahawa kita menghormati dan ingin dihormatinya. Ramai pasangan mengakhiri hubungan mereka dengan alasan 'anda telah berubah'. Jaga sikap anda walaupun anda saling mengenali antara satu sama lain. Walaupun dia boleh menerima anda untuk siapa anda, tidak ada yang salah dengan anda untuk mengekalkan sikap positif yang membuatnya merasa bernilai.

5. Banyak berterima kasih dan bersyukur.

Berterima kasih dan bersyukur adalah penghormatan tertinggi. Kedua-dua perkara ini menunjukkan bahawa kehadirannya adalah hadiah serta kebahagiaan bagi kita. Dengan banyak terima kasih dan syukur, anda tidak akan membandingkan pasangan anda dengan rakan-rakan lain dan pastinya akan menjadikan kehidupan cinta kalian tenang dan damai.

Mungkin semua orang sudah tahu bagaimana untuk menghormati orang, tetapi ini sebagai satu peringatan kembali bagaimana kita menghormati pasangan kita. Ingat pasangan anda akan lebih menghargai anda jika anda tahu menghormati dirinya.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen