Ketahui 6 Jenis Ayat Memohon Maaf, Tapi Pada Masa Yang Sama Masih Kekalkan Egonya.

Oleh: Zuzu Yasmine

Apabila terlibat dalam pergaduhan sudah pastilah ia memerlukan salah seorang untuk mengalah dan meminta maaf bagi meredakan pergaduhan tersebut. Tapi pernahkan anda atau pasangan anda memohon maaf tetapi masih sahaja kekalkan ego masing-masing. Pasti pernah bukan, atau anda sendiri yang tidak perasaan akan kelakuan tersebut. Jom lihat ayat memohon maaf tapi masih kekalkan egonya.



1. “Salah saya? Okay saya minta maaf.”

Dia memohon maaf tapi masih sahaja tidak mahu mengaku salahnya. Walaupun sebenarnya dirinya mahu cepat-cepat habis salah faham tersebut biar tidak berpanjangan. Sebab itu dirinya memohon maaf walaupun dia masih mahu berkeras akan perkara tersebut.

2. “Maaf, tak sengaja.”

Walaupun ia berkata maaf tetapi masih menunjukkan bahawa dirinya tidak salah. Malah, ia melakukan perkara tersebut dengan tidak sengaja walaupun dari awal kelihatan sememangnya disengajakan.

3. "Ya, masalahnya kecil, tidak perlu dibesar-besarkan. Okay, saya minta maaf atas kesilapan saya."

Memohon maaf sukar, terutama ketika mengakui kesilapan, tidak semua orang boleh melakukannya Akibatnya, kata maaf anda kelihatan tegas, walaupun anda kadang-kadang mengatakannya hampir tanpa sebarang perasaan.



4. "Apa yang anda mahu lakukan sekarang? Saya perlu memohon maaf lagi, ya? "

Pasangan sering membuat permintaan maaf itu agak sukar. Ia hanya membuatkan anda tidak mengatakannya. Walaupun tergesa-gesa, apa yang keluar terdengar seperti soalan yang memerlukan kemarahan.

5. “Marah lagi? Saya kan dah minta maaf.”

Dirinya sengaja mengulangi kata maaf itu agar anda sedar bahawa ia sudah mengaku kalah walaupun dia sebenarnya malas berbahasa dengan anda.

6. "Ya ... Ya, saya katakan saya salah. Minta maaf ya."

Sudah jelas bahawa dirinya menyatakan salah dan hanya menamatkan pergaduhan. Bukannya ingin memohon maaf secara ikhlas.

Ini adalah beberapa contoh ayat yang menyatakan bahawa dirinya itu mahu memohon maaf tapi pada masa yang sama masih mengekalkan ego yang ada dalam diri mereka. Kira mereka ini mohon maaf sebab nak tamatkan pergaduhan saja.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen