7 Tips Berbelanja Ketika Anda Berhadapan Dengan Masalah Kewangan.

Oleh: Zuzu Yasmine

Masalah kewangan berlaku apabila sesuatu terjadi tanpa anda duga dan secara tiba-tiba. Mungkin ia bermula dengan ahli keluarga yang jatuh sakit, diberhentikan kerja atau apa-apa sahaja. Jadi anda turut terpikul tanggungjawab tersebut.

Walaupun apa jua alasan anda, jangan berputus asa terhadap keadaan yang berlaku. Kerana, terdapat banyak penyelesaian untuk mengatasi penyelesaian ini. Jangan bimbang jika anda tidak mampu berbelanja secra bijak dengan menggunakan wang yang ada.

Mungkin anda boleh mencuba tips ini.



1. Utamakan apa yang perlu dibayar.

Setiap isi rumah mesti mempunyai bil yang perlu dibayar setiap bulan, bermula dari sewa rumah, membayar bil telefon, membayar bil elektrik, dan sebagainya. Jika anda hanya mempunyai bajet untuk membayar hanya satu bil, dengan mengutamakan bayaran bil-bil yang paling penting.

Sebagai contoh, seperti ini, jika anda tidak membayar sewa, anda akan dipaksa keluar dari rumah tersebut dan tidak boleh duduk disitu lagi. Apabila ini berlaku, pembayaran sewa rumah menjadi bil yang perlu diutamakan dan anda boleh melambatkan pembayaran untuk bil yang lain.

                           

2. Hati-hati apabila gunakan kad kredit.

Jangan sekali-kali melambatkan pembayaran kad kredit, apabila anda mempunyai bil yang mesti dibayar setiap bulan. Apabila melambatkan pembayaran, anda secara tidak sadar memburukkan keadaan hutang yang anda miliki.

3. Kurangkan bajet simpanan.

Jika biasanya anda akan menyimpan 10% dari jumlah pendapatan anda, kini mungkin anda boleh kurangkan ke 5%. Walau bagaimanapun, peraturan ini tidak perlu diikuti dengan terpaksa, ketika anda masih mengalami kesukaran untuk membayar hutang anda setiap bulan. Mengutamakan perbelanjaan bulanan untuk membayar bil dan hutang yang dipegang.

Apabila keadaan kewangan keluarga anda bertambah baik, anda secara perlahan boleh meningkatkan jumlah wang yang disimpan.

4. Sentiasa semak semula perbelanjaan bulanan.

Apabila anda dan keluarga anda mengalami krisis kewangan, sangat penting untuk selalu meninjau perbelanjaan setiap bulan.

Jangan biarkan perbelanjaan yang anda belanjakan setiap bulan melebihi jumlah belanjawan yang telah ditetapkan sebelum ini.


                           

5. Berhentikan melakukan perkara yang tidak perlu.

Berhenti tabiat membazir seperti pergi ke filem, melepak di kafe, membeli pakaian baru, atau tabiat makan di luar. Dalam keadaan ini, anda perlu tahu perbelanjaan mana yang boleh dihentikan buat sementara waktu.

Tukar kebiasaan minum kopi di kafe dengan membuat diri sendiri di rumah, membawa bekalan makanan dari rumah, dan mengubah hiburan yang lebih murah dan berpatutan.

6. Sentiasa rekod perbelanjaan.

Anda tidak akan tahu sama ada anda sedang mengikuti belanjawan dengan betul, jika anda tidak mempunyai rekod perbelanjaan.

Buat nota untuk semua perbelanjaan yang anda buat setiap hari dengan merekodkannya dalam buku nota atau dengan menggunakan aplikasi yang boleh diperoleh secara percuma.

7. Cara sumber pendapatan sampingan.

Jika pendapatan yang diperoleh sekarang tidak memenuhi keperluan keluarga anda, maka pertimbangkan mencari sumber pendapatan baru.

Anda boleh bekerja pada waktu malam selepas bekerja atau bekerja pada hujung minggu. Atau anda juga boleh menjalankan perniagaan sampingan yang mempunyai potensi untuk meningkatkan jumlah pendapatan setiap bulan.

Dengan menggunakan kaedah seperti yang disarankan, diharap anda dapat berbelanja dengan baik apabila berhadapn dengan masalah kewangan. Apabila keadaan kewangan telah mula bertambah baik dan stabil, maka mula bersedia untuk menyimpan wang dengan lebih baik.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen