Gaji Mula Habis Pada Minggu Kedua? Lakukan Ini Pada Permulaan Bulan.

Oleh: Zuzu Yasmine

Buat mereka yang makan gaji ini, sudah tentulah hanya mengharapkan gaji yang akan diperolehi pada setiap bulan. Di mana wang tersebut akan digunakan untuk membayar rumah, kereta, perbelanjaan harian dan lain-lain lagi.

Pada awal bulan, mereka ini akan mula membayar hutang-hutang terlebih dahulu, tapi apabila masuk minggu kedua, mereka ini terpaksa berikat perut untuk memastikan duit yang mereka ada itu mampu bertahan hingga hujung bulan.

Sebab itulah, perancangan pada awal bulan ini tersangatlah penting, tidak boleh pandang remeh dan sentiasa berbelanja tanpa memikirkan akibatnya. Jadi apa yang anda harus lakukan? Mari ketahuinya.




1. Buat senarai peruntukan perbelanjaan.

Anda sendiri tahu perbelanjaan yang biasanya anda buat selama satu bulan. Anda hanya perlu membuat senarai, kemudian anda tolak jumlah perbelanjaan daripada gaji yang anda terima. Hal ini kerana, perbelanjaan ini bersifat kekal, anda tidak boleh lagi mengurangkan jumlah itu, melainkan ada perkara yang tiba-tiba.


Contoh-contoh perbelanjaan ini adalah sewa rumah, kos pengangkutan satu bulan, hutang kereta, hutang kad kredit, bayaran insurans dan lain-lain lagi.


2. Buat senarai keperluan yang mesti dibeli.


Ingat, keperluan bukan keinginan. Bermakna di sini anda perlu bimbang membeli barangan yang anda perlukan yang telah habis dan mesti diisi semula.


Biasanya anda pasti sudah mempunyai senarai barangan yang telah termasuk dalam senarai belanja bulanan, terutama keperluan harian. Anda mesti membuat senarai keperluan ini secara terperinci. Anda juga perlu menentukan jumlah yang perlu dibeli dan anggaran harga barangan, jadi anda juga boleh menentukan jumlah maksimum yang anda perlu belanjakan pada perbelanjaan bulanan.


3. Asingkan wang yang ingin disimpan.


Bagaimana anda ingin menyimpan wang anda? Ini adalah idea terbaik yang boleh anda lakukan dengan mengasingkan sejumlah wang yang anda ingin membuat tabungan. Jumlah gaji yang anda simpan dapat diselaraskan mengikut keperluan anda yang lain. Lebih baik jika anda boleh mengetepikan sejumlah besar supaya anda boleh berjimat dalam perbelanjaan peribadi anda.




4. Buat dua akaun simpanan.


Akaun pertama yang anda gunakan untuk perbelanjaan harian anda, sementara akaun kedua yang anda gunakan untuk menyimpan. Untuk akaun yang anda gunakan sebagai menyimpan, pilih yang mempunyai kos pentadbiran yang rendah dan tiada kad ATM.


Dengan mempunyai dua akaun, anda boleh mengetahui wang yang boleh anda gunakan sesuai dengan keperluan anda. Pastikan wang yang anda masukkan ke dalam akaun simpanan anda tidak diusik kecuali ada alasan yang mendesak untuk menggunakannya.


5. Buat jadual pembelian pakaian, kasut, dan keperluan pakaian yang lain.


Perkara-perkara seperti pakaian, kasut, beg atau barang-barang fesyen lain biasanya merupakan perbelanjaan bulanan terbesar bagi sesetengah orang. Malah, barang-barang ini bukanlah keperluan yang perlu dibeli setiap bulan, memandangkan sifat mereka yang tahan lama.


Anda boleh menjadualkan pembelian anda setiap dua bulan, sementara masih menentukan jumlah maksimum wang yang dapat anda belanjakan. Bagi kasut dan beg, cukup jika anda membelinya jika kasut atau beg anda rosak atau keadaan tidak lagi sesuai digunakan. Beli barangan dengan kualiti yang baik supaya mereka tidak mudah rosak.


6. Catat perbelanjaan anda.


Ini adalah satu cara yang berkesan untuk mengawal perbelanjaan. Catat perbelanjaan anda untuk satu hari, anda boleh melakukannya secara manual dalam buku nota atau menggunakan aplikasi pengurus perbelanjaan di telefon bimbit anda.


Dari rekod ini, anda boleh mengira jumlah perbelanjaan purata anda, dan anda juga boleh menentukan perbelanjaan maksimum yang boleh anda belanjakan selama satu hari.


Bertindak dan merancanglah kewangan anda dengan baik. Jangan biarkan anda mengikat perut pada hujung bulan.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen