5 Tanda Kewangan Keluarga Ada Tidak Dalam Keadaan Yang Baik.

Oleh: Zuzu Yasmine

Apabila anda sudah berkahwin, itu bermakna tanggungjawab anda akan lebih besar dan bertambah, terutama jika ia melibatkan kewangan. Hal ini kerana, pengurusan kewangan yang baik dan bijak teramatlah penting bagi mereka yang telah berkahwin ini.

Banyak perkara yang perlu difikirkan, sebagai contoh perbelanjaan harian, simpanan kecemasan, simpanan untuk masa depan dan pelbagai lagi. Jadi jika anda tidak bijak dalam menguruskan semua ini, ia akan mendatangkan satu masalah kepada anda.

Anda tidak tahu jika anda mempunyai masalah kewangan ataupun tidak? Mari ketahui dengan melalui 5 tanda ini.




1. Hutang setiap bulan melebihi 25% daripada jumlah pendapatan.

Sesetengah daripada kita mempunyai ansuran setiap bulan yang mesti dibayar seperti ansuran rumah, perabot, kenderaan dan sebagainya. Jika jumlah ansuran ini melebihi 25% daripada jumlah pendapatan dalam satu bulan, maka ini adalah tanda bahawa kewangan anda tidak sihat.


Anda perlu mencari penyelesaian yang bijak untuk menyelesaikan hutang sebanyak 25% itu. Mungkin anda boleh melakukan kerja sampingan atau mencari pendapatan sampingan yang lain.


2. Tidak mempunyai baki tabungan yang melebihi perbelanjaan selama 3 bulan.


Pengertian baki tabungan adalah simpanan bersih di luar wang yang akan digunakan untuk keperluan bulanan. Sebagai contoh, jika keperluan bulanan yang akan dikeluarkan ialah RM500 maka baki tabungan yang harus dimiliki adalah 3bulan xRM500, sama dengan RM1500.


RM1500 wang dalam simpanan ini boleh diambil pada bila-bila masa atau apabila keperluan kecemasan. Ini penting untuk diperhatikan supaya kewangan berjalan dengan sihat.


3. Tidak mempunyai perlindungan kewangan.


Anda tidak mempunyai perlindungan kewangan seperti insurans hayat, kesihatan, pendidikan dan lain-lain lagi. Perkara ini adalah bahaya kerana apabila perkara yang tidak dijangka berlaku, seperti anda jatuh sakit, anda tidak mempunyai simpanan yang mencukupi.




4. Tidak mempunyai dana pencen.


Dana pencen bukan untuk mereka yang bekerja sebagai pekerja kerajaan tetapi juga untuk sesiapa sahaja termasuk pelawat atau usahawan. Caranya ialah mempunyai akaun simpanan yang dikhaskan untuk usia tua dan tidak boleh diambil sehingga kemudian dalam hidup. Inilah cara terbaik untuk mendapatkan dana pencen.


5. Tidak bebas hutang secara konsumtif.


Hutang seperti kad kredit serta pinjaman pengguna lain harus dibayar terlebih dahulu sebelum mula melabur. Pelaburan adalah cara terbaik untuk menjamin keadaan kewangan keluarga tetapi jika anda masih mempunyai hutang pengguna, ia boleh memberi impak negatif terhadap nilai pelaburan.


Perancangan yang baik sememangnya merupakan kunci kepada kejayaan dan kestabilan kewangan, supaya pendapatan dan perbelanjaan dapat diseimbangkan.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen