Suami Pun Perlu Kawal Emosi Juga Dan Jangan Marah Isteri Jika Mereka Buat Silap.

Menjadi para isteri pada masa kini jika difikirkan memang memenatkan. Perlu mencari rezeki di luar rumah, menatap komputer setiap hari, kemudian pulang sahaja dari pejabat perlu menguruskan rumah tangga pula. Jika secara lahiriahnya, kudrat seorang wanita tidaklah sekuat seperti tenaga lelaki. Oleh kerana itu, keadaan akan menjadi pelik sekiranya lelaki yang hanya duduk dirumah sahaja mengadu penat dan lelah.

Penat buat apa? Pening si isteri fikirkan.

Kaum wanita dilahirkan menjadi insan yang kuat dan tabah. Tidak hairan sekiranya, kadang-kala mereka juga melakukan kesilapan. Sebagai manusia biasa, perkara itu adalah normal, kerana itu perlunya si suami untuk memimpin. Seperti yang dikongsikan oleh saudara Mohd Fhais…..

********

Jadi wanita tak semudah yang kita fikir. Mentang-mentang memori wanita ni besar kita ingat dia boleh ingat semua perkara. Cemerkap mereka bukan sengaja di buat tau, ia tak sengaja dan tak boleh di bendung.

Sebelum baca perkongsian Tuan Aiman Amri, terapis psikologi, saya selalu rasa cemerkap isteri sangat menjengkelkan. Paip air lupa tutup, bag lupa zip, pintu kereta tak tutup, dan perkara remeh temeh yang lain.

Pernah juga sekali tercakap CUAI !

Menyesal pulak cakap macam tu. Bila di fikir-fikir balik kata-kata tuan aiman, sebenarnya saya lah punca isteri jadi cuai.

Dia jadi macam tu sebab saya biarkan dia fikir segala tugas di rumah seorang diri. Saya biarkan beban mengurus anak-anak daripada makan, susu, pakaian sehingga anak tidur di bahu dia seorang.

Saya buat silap sebab tak bantu meringankan beban fikiran dia !

Bila isteri minta pendapat saya abaikan, isteri tanya saya jawab asal boleh,

"Abg hari ni nak makan apa?", Saya mesti jawab ikut syglah nak makan apa.

"Abg, nanti sekolah rania ada buat jamuan makan, kita nak bagi sumbangan apa?", Saya jawab senang je, syg bagi je apa-apa.

Akibat dari jawapan acuh tak acuh ini, 200 juta sel corpus callosum iaitu tisu yang menyambungkan otak kiri dan kanan isteri menjadi semakin ligat bergerak laju dari kiri ke kanan.

Selagi tak makan selagi itu otak dia ligat berfikir. Nak makan apa, nak makan apa, nak makan apa.

Cuba sebut laju-laju guna mulut, macam tu lah yang berlaku di otak mereka, tapi 10 kali ganda lebih laju. Mesti memenatkan !

Bila dah penat faham-faham je lah. Mudah terlupa, mudah buat silap. Tak produktif dan sangat perlukan rehat.

Sebab itu kalau kita perasan, isteri kat rumah kalau nak berehat mereka mesti tidur. Sedangkan kita orang lelaki tengok tv pun dah cukup memadai untuk berehat. Isteri kita tak boleh, selagi minda tak ditidurkan selagi itu mereka tak berehat.

Uish.. memang penat kalau dapat otak macam wanita ni.

Tuan tuan, Lepas ni kalau nampak isteri kelam kabut atau cemerkap tu jangan terus marah atau merungut, bawa bertenang. Kita memang nampak silap mereka tu macam remeh sangat tapi sebenarnya dalam fikiran mereka ada berpuluh perkara serius yang mereka fikir serentak.

Anak 2 hari tak berak, tidur malam meragam, perut kembung. Itu semua isteri yang fikir.

Percayalah setiap kali kita balik rumah tengok keadaan semua terkawal dan tenang itu ada 1001 cerita yang kita tak tahu.

Jadi kalau nak hidup kekal tenang dan tenteram kurangkan komplen hal-hal remeh ni. Bantu lagi bagus.

Daripada ringan mulut baik ringan tulang tolong isteri tu.

********

Semoga Dijadikan Iktibar!

Anda masih keseorangan?

6 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah laman web cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen