Hanya Miliki Satu Sumber Pendapatan? Ini Cara Rancang Kewangan Anda.

Oleh: Zuzu Yasmine

Dalam sebuah keluarga, tidak semestinya suami isteri tersebut mempunyai sumber pendapatan. Ada juga yang hanya memiliki satu sumber pendapatan sahaja, di mana hanya suaminya sahaja yang berkerja. Dengan sumber pendapatan tersebut, anda perlu memenuhi keperluan anak-anak, rumah, ibu bapa dan juga pasangan anda.

Tidak perlu risau tentang masalah di atas, berita gembira adalah bahawa anda masih boleh hidup dengan selesa walaupun anda hanya mempunyai satu punca pendapatan.



Berikut adalah cara-caranya:

1. Membuat perancangan sebelum berbelanja.

Dengan mempunyai rancangan kewangan yang baik, anda boleh hidup dengan selesa dengan semua pendapatan yang anda miliki. Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah membuat anggaran dan melaksanakannya.

Belanjakan setiap perbelanjaan bulanan anda ke dalam beberapa kategori. Dengan cara ini, anda boleh menilai perbelanjaan yang boleh dipotong dan dialihkan untuk tujuan lain.

2. Membeli berdasarkan keutamaan anda.

Jangan sekali-kali membeli satu barang hanya untuk menarik perhatian orang lain, tetapi membuat pembelian berdasarkan keperluan dan keutamaan anda. Banyak isi rumah terperangkap dalam fikiran yang konsumtif, di mana mereka membelanjakan lebih banyak daripada apa yang boleh dihasilkan.

3. Fokus pada bayar hutang dari terus berhutang.

Jika anda serius ingin membayar hutang, itu bermakna anda perlu merancang untuk tidak lagi menjadi hamba kepada hutang. Sebagai langkah pertama, anda boleh membayar hutang anda secepat mungkin.


4. Sediakan dana kecemasan.

Dana kecemasan akan sangat berguna jika anda mengalami peristiwa yang tidak dijangka, misalnya apabila keluarga sakit atau anda dipecat dari tempat kerja. Mula untuk mengetepikan sebahagian daripada pendapatan yang diperoleh untuk menyediakan dana kecemasan.

Untuk dana kecemasan , anda boleh menyimpannya dalam akaun simpanan supaya ia dapat ditarik balik dengan mudah.

5. Mula bersedia dengan masa depan.

Terdapat banyak keperluan yang mesti dipenuhi pada masa akan datang, sebagai contoh untuk membiayai pendidikan anak anda, dana untuk membeli rumah, dana percutian, dana untuk membeli kereta, dan sebagainya. Jika anda tidak menyediakannya dari awal, maka pelbagai keperluan ini akan sangat sukar untuk dipenuhi.

Dengan menggunakan 5 langkah dan petua di atas, anda tidak perlu lagi bimbang tentang keadaan kewangan, walaupun pada masa ini anda hanya mempunyai satu punca pendapatan. Dengan pengurusan dan perancangan yang betul, semua orang boleh hidup dengan selesa tanpa mengira pendapatan yang diperolehi.



Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen