Penjagaan Yang Betul Shower Puff Selepas Menggunakannya.

Oleh: Zuzu Yasmine

Setiap orang pasti mempunyai sesuatu yang akan digunakan untuk menggosok tubuh badan mereka ketika mandi bukan? Tujuannya adalah untuk memastikan tubuh badan akan lebih bersih dan selesa selepas mandi.

Bukan itu sahaja, shower puff juga memainkan peranan penting dalam membersihkan sel-sel kulit mati pada tubuh badan. Walaupun ia kelihatan berwarna warni ia adalah tempat di mana bakteria mudah melekat yang membahayakan tubuh badan anda.

Ramai yang tidak tahu akan penjagaan yang betul dalam menggunakan shower puff ini. Hal ini kerana, ramai yang merasakan bahawa ia masih boleh digunakan selagi shower puff tidak koyak dan dalam keadaan baik. Sebenarnya, terdapat beberapa perkara penting ketika anda menjaga berus ini.



1. Keringkan selepas menggunakannya.

Setiap kali anda selesai menggunakannya, pastikan anda mengeringkan segala air yang tertinggal di shower puff. Ini penting untuk menghalang bakteria daripada pembiakan antara jaring puff.

Terutama jika anda menyimpannya di bilik mandi, suhu juga lembap. Ia adalah suhu lembap yang terus menyokong bakteria yang semakin meningkat dan menyebabkan masalah dalam kulit anda kemudian. Sebagai contoh, anda menggangtunnya di luar bilik mandi adalah lebih baik berbanding membiarkan di dalam bilik air.



2. Bersihkan setiap minggu.

Pastikan anda membersihkannya setiap minggu kerana sel-sel kulit mati yang tertinggal di antara jaringan adalah makanan kegemaran bakteria. Oleh itu sangat penting anda membersihkannya dengan menggunakan air panas. Apa yang boleh anda lakukan adalah, campurkan air hangat dengan cair antiseptik selama 5 minit, kemudian bilas dengan teliti dan keringkan.

3. Jangan gunakan shower puff selepas bercukur.

Kulit biasnya lebih sensitif selepas dicukur. Jadi, menggosok pada bahagian yang baru dicukur akan menyebabkan kulit lebih bengkak dan menyebabkan luka kecil yang boleh menjadi pintu masuk bakteria untuk masuk ke dalam badan.

Kami mengesyorkan agar anda menunggu beberapa hari selepas bercukur sebelum menggunakan shower puff anda.



4. Jangan gunakan dikawasan muka atau alat sulit.

Shower puff mudah terdedah dengan bakteria, jika anda menggunakannya di alat sulit ia memudahkan bakteria berpindah ke dalam tubuh badan anda. Anda perlu tahu bahawa alat sulit adalah tempat yang sensitif. Bukan itu sahaja, peralatan wajah dan tubuh badan tidak boleh menggunakan barangan yang sama.

5. Tukar selepas 1 hingga 2 bulan.

Adalah lebih baik jika anda menukar puff anda selepas 1 atau 2 bulan menggunakannya, terutama jika puff anda itu sudah mula pecah. Puffs yang telah digunakan terlalu lama juga berisiko menjadi tempat kulat berkembang. Gantikan dengan yang baru untuk kebersihan kulit anda.

Pastikan sentiasa menjaga kebersihan tubuh badan anda. Kesihatan adalah satu perkara yang anda tidak boleh dijual beli.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen