Manfaat Dan Cara Membuat Teh Serai Yang Bagus Untuk Tubuh Badan Anda.

Oleh: Zuzu Yasmine

Serai ini bukan hanya sesuai untuk digunakan sebagai penarik aroma di dalam masakan, malah ia juga sesuai untuk menyegarkan tubuh badan terutama jika badan mereka ini terasa lesu. Boleh dikatakan serai ini bukan sekadar rempah yang biasa sahaja, tetapi ia banyak khasiat jika anda kerap amalkan minuman serai ini.

Serai tinggi antioksidan dan berkesan untuk mengawal kolesterol dalam badan dan juga meningkatkan kesihatan. Serai boleh dijadikan teh, dan minyaknya digunakan dalam ubatan untuk gangguan pernafasan dan pencernaan.



Manfaat serai.

1. Untuk mengawal pencernaan yang baik.

Secawan teh serai boleh menjadi ubat alternatif untuk sakit perut dan masalah pencernaan lain. Kajian pada tahun 2012 yang diterbitkan oleh National Institutes of Health terhadap tikus menunjukkan bahawa serai mungkin juga berkesan terhadap ulser gastrik.
Kajian mendapati bahawa minyak pati daun serai boleh membantu melindungi lapisan perut daripada kerosakan daripada aspirin dan etanol. Penggunaan aspirin biasa adalah punca ulser gastrik.

2. Membantu menguatkan Imunisasi.

Sistem imun yang kuat menjamin kehidupan yang sihat. Serai mempunyai banyak sifat penyembuhan. Ia membantu menyembuhkan organ pernafasan, jantung, anemia dan lain-lain penyakit. Ini membantu tubuh membina imuniti yang kuat.

Sitokin adalah molekul terlibat dalam komunikasi sel-sel, bertindak sebagai mediator untuk meningkatkan respon imun, manakala serai menenangkan molekul ini dengan mengurangkan keradangan di dalamnya.



3. Mencegah insomnia.

Teh serai dan minyak serai sangat berkesan untuk menenangkan saraf. Ia akan membantu anda tidur dengan cepat dan lena. Cawan teh serai sebelum tidur dan beberapa titisan minyak pati serai di peresap (diffuser) membantu anda tidur dengan lebih lena. Kualiti tidur yang baik diperlukan untuk minda dan badan yang sihat.

4. Mengatasi Anemia

Teh serai sangat baik untuk wanita hamil. Ia mempunyai banyak manfaat seperti mengandungi zat besi dan folat kepada badan. Tetapi, penggunaannya tidak terhad kepada wanita hamil sahaja.

Ia juga sangat membantu dalam mengubati anemia dan mencegahnya di peringkat awal. Pengambilan serai akan membantu mengekalkan tahap hemoglobin anda dan mencegah sebarang penyakit yang berkaitan dengan kekurangan zat besi.



Cara membuat teh serai.

Setelah mengetahui pelbagai faedah, tidak ada keraguan tentang rasa teh serai bukan? Berikut adalah cara praktikal untuk membuat teh serai yang anda boleh cuba di rumah.

Resipi 1

Bahan-bahan:

i. 3 sudu keping serai segar atau kering
ii. 250 ml air panas
iii. Teh, boleh menjadi serbuk atau mencelup
iv. Cube Ais (pilihan)

Cara-cara membuatnya:

i. Masukkan kepingan serai segar atau kering ke dalam cawan dan teh.
ii. Biarkan selama 5 minit.
iii. Masukkan air sehingga rumput lemon dan kepingan teh berasingan.
iv. Nikmati semasa panas atau tambah kiub ais jika anda mahu sejuk.

Resipi 2

Bahan-bahan:

i. 2 batang serai
ii. 1 batang kayu manis
iii. Madu
iv. Air suam/panas
v. 1 beg teh
vi. 100 ml jus limau

Cara-cara membuatnya:

i. Potong hujung akar pada batang serai dan keluarkan semua daun di luar batang.
ii. Tumbuk sedikit serai menggunakan hujung pisau.
iii. Tuangkan serai yang sudah disimpul dan letakkan dalam cawan bersama-sama dengan kayu manis.
iv. Tuang air mendidih ke dalam cawan.
v. Letakkan beg teh di dalamnya dan keluarkannya apabila air telah berubah menjadi coklat.
vi. Masukkan madu dan air limau, kacau rata.
vii. Hidangkan semasa panas.


Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen