Doktor Ini Kongsi Bagaimana Ibu-Ibu Boleh Kurangkan Risiko Untuk Mendapat Jangkitan Listeriosis & Salmonella Ketika Mengandung.

Oleh: Zuzu Yasmine

Apabila mengandung ini apa yang dititikberatkan sudah tentulah kesihatan ibu dan anak dalam kandungan. Mana tidaknya, kesihatan ini begitu berharga sehingga kedua-duanya perlu dijaga dengan baik tidak kiralah baik ibu atau anak dalam kandungan.

Buat ibu-ibu yang mengandung pasti banyak kajian dan pembacaan yang telah dilakukan untuk mencari sesuatu kebaikan untuk anak dalam kandungan sekali gus diri sendiri. Bahkan sudah tentu kalian tidak begitu asing mendengar jangkitan Listeriosis ketika mengandung.

Oleh itu, Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak seorang Pegawai Perubatan, Kesihatan Wanita dan Kehamilan telah berkongsi bagaimana mengurangkan risiko penyakit ini.



Semua ibu hamil perlu diberitahu bagaimana nak kurangkan risiko untuk mendapat jangkitan Listeriosis ketika mengandung. Ni jangan cakap abam tak payung, baca betol-betol.

Bagaimana boleh elakkan jangkitan ‘minatang’ Listeria ni?



1. Minum hanya susu yang dipasteur atau Susu UHT. Susu fresh diperah dari tetek kambing ke lembu ke rusa ke buaya ke tak digalakkan minum. Tak payah rasa bangga dapat minum susu ‘fresh’ panas-panas lepas perah tu, tanpa anda sedari sebenarnya terdedah kepada bakteria ini. Jaga-jaga

2. Tak digalakkan makan soft cheese seperti Camembert, Brie, Blue-veined cheese. TIADA risiko listeriosis dengan memakan hard cheese seperti Cheddar, cottage cheese atau cheese yang sudah diproses. Baca bebetul. SOFT cheese jer tak boleh makan, HARD cheese 🧀 makan tanpa rasa was-was.



3. Tidak memakan pate (sebarang jenis termasuk yang ada sayur) - sejenis daging mentah

4. Tak memakan makanan yang separuh masak, atau memanaskan semula makanan yang lama kalau boleh.

Untuk mengurangkan risiko dapat jangkitan Salmonella pula :



1. Elakkan makan telur mentah, telur separuh masak atau apa apa makanan yang mengandungi telur mentah atau telur separuh masak.

2. Elakkan daging mentah, atau daging separa masak.

Takda istilah mengidam makanan-makanan yang saya cakap dekat atas ni. Lepas beranak boleh la makan kalau nak. Tak payah beriya nak masuk Fear Factor masa mengandung dan try makanan pelik-pelik.

Burppp.. Baru telan 2 biji telor kat bawah ni untuk brunch. Saya MENGANDUNGi lemak, so takdak hal makan telor separuh masak

Korang brunch apa harini?

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen