Panik Lihat Kencing Berdarah, Ini 6 Perkara Yang Perlu Anda Tahu.

Oleh: Zuzu Yasmine

Sesiapa pun akan panik apabila melihat air kencing yang bercampur dengan darah. Pelbagai perkara yang akan mula bermain dalam fikiran. Hingga ada yang merasakan bahawa dirinya mempunyai penyakit yang bahaya berserta kronik.

Berdasarkan perkongsian dari Dr. Zubaidi Hj Ahmad, kencing berdarah merupakan simptom yang biasa dan akan dialami pesakit urologi. Terdapat dua jenis kencing berdarah, iaitu individu tersebut berasa sakit semasa membuang air kecil dan tidak berasa apa-apa.

Mari ikuti keterangan lanjut darinya.



"Assalammualaikum doc..saya nak buat pertanyaan mengenai penyakit ibu saya. Ibu saya semenjak hari selasa lepas dia mengalami kencing berdarah. Maksudnya apabila dia kencing ada darah seperti ketulan darah period keluar berserta dengan sakit. Bukan kencing berwarna seperti air cola yang bercampur darah. Boleh doc bagi tahu kenapa ini boleh berlaku dan ia penyakit ape? Terima kasih"

WALAIKUMUSALAM

1. Terdapat dua jenis kencing berdarah, iaitu pesakit berasa sakit semasa membuang air kecil dan tidak berasa apa-apa.

2. Rasa sakit setiap kali membuang air kecil mungkin disebabkan oleh PENYAKIT BARU KARANG. Puncanya akibat pengumpulan asid urik kerana banyak memakan makanan laut dan kurang minum air.

Pesakit berasa sakit pada bahagian pinggang dan bahagian bawah perut. Rasa sakit memulas-mulas yang tidak dapat ditahan. Kadang-kadang terdapat pasir dan batu kecil di dalam kencing berdarah itu.

3. Pesakit yang mengalami jangkitan kuman pada saluran kencing juga berasa sakit tetapi darah yang bercampur dengan air kencing tidak banyak kuantitinya. Ia selalu berlaku pada golongan wanita.

4. Ada pesakit yang membuang air kencing berdarah tanpa rasa sakit. Antaranya disebabkan pengambilan UBAT-UBATAN tertentu terutamanya ubat penahan sakit.

5. Yang paling bahaya adalah disebabkan oleh KANSER pada sistem saluran kencing dari ginjal, pundi dan saluran kencing.

6. Oleh itu, cara terbaik adalah melakukan pemeriksaan doktor. Doktor akan melakukan pemeriksaan darah dan pemeriksaan air kencing.

Semoga bermanfaat.

Jika anda berdepan masalah sebegini, segera pergi mendapatkan rawatan dengan kadar segera untuk mengenalpasti penyakit anda.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen