6 Tanda-Tanda Anda Mempunyai Gula Tinggi Dalam Darah Walaupun Anda Tidak Mempunyai Diabetes.

Apabila anda mendengar istilah "gula tinggi dalam darah," kemungkinan anda memikirkan orang yang didiagnosis menderita diabetes dan memerlukan insulin untuk menjaga tubuh mereka untuk keseimbangan.

Tetapi gula tinggi dalam darah atau hiperglikemia boleh menjejaskan orang tanpa diabetes juga. Dan, jika tidak dirawat, ia boleh menyebabkan kerosakan saraf atau buah pinggang, mata, atau penyakit jantung.

Gula tinggi dalam darah berlaku apabila badan seseorang tidak menghasilkan atau menggunakan insulin hormon yang cukup, yang membantu mengubah makanan yang anda makan menjadi tenaga yang boleh digunakan dalam tubuh anda.

Akibat gula tinggi dalam darah adala anda mungkin merasa penat sepanjang masa, sentiasa haus, mengalami masalah penglihatan kabur, atau mengalami pelbagai gejala lain. Gejala-gejala ini tidak timbul serta-merta dan boleh mengambil masa beberapa hari atau minggu untuk berkembang sebagai tahap gula dalam darah seseorang terus meningkat, menurut Klinik Mayo.

Untuk didiagnosis dengan gula tinggi dalam darah, anda memerlukan ujian darah untuk menentukan tahap glukosa anda terlalu tinggi.

Image result for gula tinggi dalam darah

Jumpa Doktor Secepat Mungkin, Sekiranya Anda Mempunyai 6 Tanda-Tanda Di Bawah Ini…

1. Anda akan mudah merasa letih.

Frasa "gula tinggi dalam darah" mungkin terdengar seperti sesuatu yang membuat anda melantunkan dinding dengan tenaga, tetapi pada hakikatnya, ia boleh membuatkan anda berasa sentiasa lemah dan penat.

Ini kerana sel-sel badan anda tidak dapat mengetahui cara menggunakan glukosa, atau gula, dalam darah anda dengan betul untuk menghasilkan tenaga untuk aktiviti harian dan fungsi organ yang betul, demikian menurut Medical News Today.

2. Penglihatan akan mula kabur.

Satu lagi tanda gula tinggidalam darah adalah penglihatan kabur, kerana tahap glukosa yang tinggi dalam badan anda dapat membuat lensa mata anda membengkak dan membuat fokus pada satu titik sukar.

Sekiranya tidak ditangani, penglihatan kabur dari gula tinggi dalam darah boleh membawa kepada kehilangan penglihatan, menurut Mayo Clinic.

Untuk merawat gejala ini, bekerjasama dengan doktor untuk mendapatkan gula darah anda dalam lingkungan yang normal. Julat itu biasanya dianggap sebagai 70 miligram gula per desiliter darah (mg / dL) hingga 130 mg / dL sebelum makan, dan kurang daripada 180 mg / dL satu hingga dua jam selepas dimulakan makan, menurut WebMD.

Jangkauan ini masih boleh berbeza-beza di kalangan orang, bagaimanapun, jadi berunding dengan doktor adalah cara terbaik untuk menentukan apa yang sesuai untuk badan anda.

Related image

3. Anda akan merasa untuk selalu buang air kecil.

Semakin banyak gula dalam aliran darah anda, buah pinggang anda akan menjadikan proses penapisan berlebihan, menapis gula berlebihan badan anda tidak digunakan untuk tenaga, menurut Mayo Clinic.

Glukosa tambahan itu keluar dalam air kencing anda, jadi lebih banyak glukosa yang anda miliki, semakin kerap untuk anda buang air kecil

4. Luka akan mengambil masa yang lama untuk sembuh.

Gula tinggi dalam darah juga boleh membuat aliran darah anda perlahan, yang mana ia akan ula mengganggu dengan keupayaan tubuh anda untuk menyembuhkan dirinya sendiri.

Akibatnya, apa-apa luka yang anda miliki, terutama pada kaki anda, mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk menyembuhkan. Anda juga mungkin terdedah kepada jangkitan lebih banyak di pundi kencing dan yis kerana aliran darah yang perlahan.

5. Anda akan mengalami sakit kepala yang kronik.

Gula tinggi dalam darah boleh menjejaskan hormon yang memainkan peranan dalam fungsi otak, jadi seseorang yang mungkin mengalami sakit kepala.

Related image

Secara khusus, hormon epinefrin dan norepinephrine menjadikan pembuluh darah otak berkembang dan berkontrak. Gangguan gula tinggi dalam darah dengan aliran darah yang normal dan boleh membuat kepala anda terluka sehingga paras darah anda lebih banyak dalam keseimbangan.

6. Anda akan mudah merasa haus.

Apabila anda selalu untuk buang air kecil juga boleh meningkatkan tahap dahaga anda. Apabila anda sering buang air kecil, cecair yang berasal dari tisu anda juga akan dikeluarkan bersama dengan glukosa, menyebabkan tubuh anda menjadi kering cepat dan membuat anda merasa lebih haus daripada biasa.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen