Rasa Takut Atau Insecure Terhadap Perempuan Cantik, Mungkin Korang Alami Gynophobia.

Oleh: Zuzu Yasmine

Siapa kata sini nak cari calon isteri yang tak cantik?

Eh ada ke perempuan yang dilahirkan tak cantik? Sudah tentu semua perempuan yan dilahirkan di dunia ini cantik-cantik semuanya. Tiada satu pun ciptaan Allah swt ini tidak cantik dan tidak sempurna.



Tapi jangan tak sangka pula, dekat dunia ini ada orang yang takutkan perempuan yang cantik atau lelaki kacak?

Mungkin kalau korang pernah kera reject dengan lelaki disebabkan kecantikan korang mungkin dia mempunyai sejenis trauma yang dipanggil ‘gynophobia’ atau ‘gynephobia’, iaitu takut akan perempuan cantik.



Berbeza dengan ‘misogyny’, gynophobia adalah berasal daripada bahasa Greek, iaitu ‘gune’ bermaksud wanita dan phobia adalah rasa takut.

Adakah korang takut dengan wanita cantik atau lelaki kacak?

Menurut Studies in the Psychology of Sex , tulisan Havelock Ellis, gynophobia bukanlah sejenis rasa trauma, sebaliknya hanya melibatkan perasaan takut, insecure, yang boleh terjadi pada lelaki dan wanita, terhadap wanita lain yang lebih cantik.



Rasa takut terhadap lelaki yang kacak pula dikenali sebagai androphobia.

Kecantikan dan kacak itu anugerah okay, jangan takut kalau seseorang yang kacak atau cantik mendekati korang. Lagi-lagi kalau mereka ini lamar korang, terima je okay.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen