Gaya Makan Seseorang Dapat Serlahkan Kepribadian Dirinya, Nak Tahu Dia Seorang Bertanggungjawab Atau Tidak, Baca Ini.

Oleh: Zuzu Yasmine

Apabila dalam berkawan rapat dengan seseorang tentu sahaja membuatkan anda ingin kenal dengan lebih dalam akan dirinya. Namun, tak semua perkara boleh ditanya dan boleh dilihat secara rawak sahaja. Malah, boleh jadi perbuatan yang mereka lakukan itu sekadar kepura-puraan demi dapatkan perhatian dari anda sahaja.



Namun, jika anda seorang yang pandai meneliti tentu sahaja anda akan dapat tangkap keperibadian seseorang itu. Nak-nak lagi melalui gaya makannya itu. Terdapat kajian menunjukkan gaya makan seseorang itu menggambarkan siapa dirinya, di mana bagaimana dia makan, cara menyelesaikan serta menikmati hidang tersebut mampu memberitahu anda siapa mereka itu.

Walaupun belum terbukti 100% akan tetapi boleh jadi ia tepat ataupun sebaliknya. Akan tetapi tak salah untuk mencuba bukan?

Makan secara perlahan-lahan.

Cara makan ini selalu diajar oleh semua ibu bapa, jadi perlahan-lahan dan tidak perlu tergesa-gesa. Tetapi sebagai orang dewasa, ini dianggap sebagai cara untuk makan orang yang malas yang cenderung lambat dan terlalu memakan masa. Walaupun cara makan ini dapat menunjukkan cara makan dan menikmati makanan yang telah dihidangkan.

Ternyata ini menunjukkan rancangan peribadi, semua yang akan dilakukan telah dirancang dengan baik dan matang. Ini dilakukan kerana anda tidak mahu mendapat kegagalan, jika rancangan itu tidak mengikut kehendak anda, maka anda mempunyai rencana sandaran. Biasanya peribadi degil dan selalu meletakkan kepentingan mereka terlebih dahulu.

Makan dengan cepat

Selalu ditegur oleh ibu bapa kerana makan dengan cepat supaya mereka akhirnya tidak tercekik, adalah baik untuk makan dengan tenang dan perlahan-lahan. Kerana tekak terdapat dua injap, satu untuk masuk makanan dan udara. Jika kedua-duanya terbuka bersama, ia akan tercekik dan berasa sangat menyakitkan untuk mendapat makanan di saluran udara, dapat ditemukan kehadiran nasi di hidung.

Ternyata cara makan ini tidak baik akan tetapi dalam prestasi kerja, ia sentiasa produktif setiap hari dan bergerak cepat. Bijak untuk memanfaatkan peluang yang wujud, tetapi tidak suka mementingkan diri sendiri. Kepentingan keluarga dan orang tersayang, jadi mereka lebih bahagia apabila melihat orang lain tersenyum.

Campurkan semua makanan.

Cara makan ini tidak dilakukan oleh ramai orang, berasa aneh dan tidak selesa, mungkin hanya akan campur segala makanan apabila ingin memakan sahaja. Orang sebegini akan ambil satu suap mencukupi semua makanan, ternyata cara makan ini menunjukkan mereka yang memiliki tanggung jawab besar, tetapi dapat menggunakan tanggung jawab ini dengan baik.

Malah selalu melaksanakan sistem kecekapan kerja, yang tidak suka bekerja dua kali dan sering multitasking. Tetapi kelemahan itu, akan cepat letih, kurang fokus dan mudah bimbang tentang hasilnya.

Asingkan makanan

Ini cara makan yang biasa, yang meletakkan nasi, pinggan dan sayuran secara berasingan. Tetapi kadang-kadang ia akan memisahkan makanan yang tidak disukai, terutamanya jika ada sayuran atau makanan pedas. Cara makan ini menunjukkan personaliti berorientasikan tugas, sangat sesuai untuk menjadi pemimpin, kerana ia boleh memilih dan memilih yang betul.

Fokuskan lebih lanjut untuk menyelesaikan kerja jika dirancang atau mengikuti pesanan, tetapi kurang fleksibel dan mesti mengikuti pesanan atau rencana yang dibuat terlebih dahulu. Bingung apabila perkara-perkara itu tidak mengikut pelan, sering mengacaukan sesuatu yang baru dan sukar untuk memutuskan perkara-perkara kecil dengan cepat.

Namun begitu, cara makan seseorang ini tidak bergantung sepenuhnya kepada dirinya. Boleh jadi ia kerana faktor persekitaran serta didikan ibu bapanya. Namun dari sini anda boleh lihat bagaimana pasangan anda itu.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen