'Tak Berduit' Antara Punca Ramai Lelaki Tak Berkahwin.

Oleh: Zuzu Yasmine

“Dengan ekonomi macam ini, makin ramailah yang lambat kahwin.”

Ini adalah antara kata-kata orang lelaki yang sedang bergelut akan perkerjaan dan ingin memiliki kestabilan dalam perkerjaan. Selalunya orang lelaki akan lebih bertungkus lumus dalam menghalalkan kekasih hatinya.


Ini kerana, dia perlu menyediakan rumah yang selesa, perkerjaan, serta wang hantaran yang mencukupi. Sebab itulah, bila ekonomi semakin membimbangkan mereka juga bimbang untuk berkahwin. Bukan tak mampu tapi takut tak tertanggung. Itu yang mereka rasakan sebenarnya.

Bukan hanya dirasai di Malaysia sahaja, akan tetapi ia juga dirasai oleh sesiapa sahaja.



Masalah kewangan yang dialami kaum lelaki merupakan antara sebab yang mendorong kepada kemerosotan kadar perkahwinan di Amerika Syarikat (AS).

Memetik laporan dari Journal of Marriage anda Family, data diambil antara tahun 2007 hingga 2012 dan dari 2013 hingga 2017 sebagai statistic bagi kajian komuniti Amerika.

Pengkaji mengkaji faktor kemerosotan perkahwinan dan membandingkan profil ekonomi kedua-dua gender bagi mencari perbezaannya.



Hasil kajian menunjukkan, calon suami ideal mempunyai pendapatan 58 peratus lebih tinggi berbanding pendapatan lelaki sebenar yang tidak berkahwin.

“kebanyakkan wanita mengimpikan untuk berkahwin tetapi berdepan kekurangan calon lelaki yang boleh dikahwini iaitu lelaki memiliki perkerjaan dan pendapatan stabil terutamanya dalam ekonomi semasa yang menawarkan gaji rendah.

“Perkahwinan hari ini masih lagi berdasarkan cinta tetapi transaksi ekonomi juga sama pentingnya. Ramai lelaki muda hampir tidak mempunyai tawaran menarik untuk perkahwinan, terutama ketika tahap Pendidikan wanita secara purata kini lebih tinggi daripada pasangan mereka,” jelas penulis utama kajian tersebut, Dr. Daniel Lichter.

Apa lagi agaknya alasan orang tak kahwin selain masalah ekonomi ini?

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen