"Terlalu Banyak Berfikir" Akan Memendekkan Jangka Hayat Anda. Yang Masih Tunggu Jodoh Jangan Nak Fikir Banyak Sangat Okay!

Oleh: Zuzu Yasmine

Berfikir secara berlebihan malah kadang kala dianggap overthinking ini adalah satu kebiasaan bagi manusia. Nak-nak lagi apabila seseorang itu berdepan dengan masalah serta kebimbangan, jadi mereka akan berfikir dengan lebih banyak terhadap perkara tersebut.

Selagi tak selesai masalah selagi itulah akan terus berfikir dan terfikir, betul tak?

Namun begitu terdapat satu kajian menyatakan bahawa otak yang terlalu aktif boleh mengakibatkan jangka hayat lebih pendek. Dalam kata lain, terlalu banyak berfikir boleh memendekkan usia seseorang itu.


Akan tetapi fakta itu bercanggah dengan pendapat yang menyatakan jika seseorang itu kekal aktif dari segi mental hingga ke hari tua, otak akan kekal 'muda'.

Kajian yang diterbitkan di dalam jurnal Nature itu dilakukan oleh sekumpulan pengkaji di Sekolah Perubatan Harvard dengan menganalisa tisu otak mayat.

Menerusi kajian itu, mereka membandingkan tisu otak mayat yang meninggal dunia pada usia 60-an dan 70-an, dengan mereka yang meninggal dunia pada usia melebihi 100 tahun.



Hasil kajian mendapati, mereka yang meninggal dunia lebih awal mempunyai kadar protein yang dinamakan REST (RE-1 Silencing Transcription) lebih rendah berbanding tisu otak orang yang hidup melepasi umur 100 tahun.

"REST memberi isyarat kepada otak untuk bertenang, iaitu dengan ‘mematikan’ fungsi genetik yang menyebabkan otak berfungsi dengan aktif."

Untuk mengesahkan hasil kajian mereka terhadap otak manusia, pasukan Harvard itu menggunakan cacing dan tikus sebagai bahan uji kaji.

Setelah menambah dan mengurangkan aktiviti otak haiwan ini, pengkaji menjumpai hasil yang sama, iaitu haiwan yang tidak mempunyai REST di dalam tisu otak mereka akan maut dengan lebih cepat.



“Perkara yang paling mengejutkan mengenai kajian ini adalah aktiviti otak ialah sesuatu yang anda anggap membuatkan anda kekal normal secara kognitifnya.

“Ramai orang ingat otak mereka perlu kekal aktif hingga ke hari tua,” jelas neurosaintis Michael McConnell.

Ketua pengkaji kajian ini, Prof Dr Bruce Yankner, berkata data yang dikumpul mampu memberi kesan lebih banyak pada fisiologi dan jangka hayat.

Kajian terdahulu juga mendapati bahawa kandunggan REST boleh mencegah penyakit Alzheimer, namun ketika ini dunia perubatan tidak lagi boleh mengira kadar REST di dalam otak manusia yang masih hidup.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen