Pentingnya Pelukan Dalam Hubungan, Eh Tapi Yang Dah "Halal" Je Boleh Peluk Ini. Yang Bujang Tunggu Halal Dulu Ok.

Oleh: Zuzu Yasmine

Apabila sudah bergelar suami isteri yang sah, jangan lupa untuk melakukan perkara yang lebih sweet lagi selepas anda kahwin. Ini kerana, selepas kahwin banyak perkara yang sweet anda perlu lakukan bersama pasangan agar hubungan itu terus mekar dan bahagia sentiasa, nak-nak lagi bab-bab sentuhan ini.

Mengikut ahli terapi keluarga dari Amerika, Virginia Satir mendakwa kita memerlukan 4 perlukan atau lebih dalam sehari agar hubungan lebih membangun. Ia bukan sahaja sekadar untuk berkongsi kegembiraan sahaja, tetapi juga kesedihan rasa bahagia mahupun rasa cinta.


Pelukan ini sebenarnya sangat membantu dalam berkaitan kesihatan fizikal dan juga psikologi. Sebab itu pasangan yang telah berkahwin ini digalakkan untuk berpelukan lebih 4 kali sehari. Apa kebaikan yang suami isteri dapat dari pelukan ini, jom baca ini.



1. Membantu kepada sistem imun badan

Pelukan ini bukan sahaja dapat meningkatkan kemesraan antara pasangan. Akan tetapi ia juga dapat meningkatkan sistem imun badan anda. Satu kajian yang diadakan di Carnegie Mellon University bersama-sama dengan Universiti Pittsburgh School of Medicine memperlihatkan bahawa pelukan kepada pasangan mengurangkan peluang untuk mendapat sakit.

2. Membaiki sistem saraf anda.

Pelukan juga merangsang sistem saraf dengan mengurangkan rasa kesepian, melawan ketakutan, dan membantu meningkatkan keyakinan diri. Lebih-lebih lagi, pelukan membantu mereka merasakan penghargaan dan sokongan anda, sehingga mempengaruhi kesihatan keseluruhan tubuh seseorang secara positif.



3. Menggalakkan tekanan darah yang lebih baik

Satu lagi kajian yang diadakan oleh University of North Carolina telah membuktikan bahawa pelukan yang baik untuk kesihatan jantung seseorang. Seramai 200 orang terbahagi kepada 2 kumpulan:

• Sebelum stres, kumpulan pertama menonton video romantis selama 10 minit dan memegang tangan pasangan masing-masing dan memberi pelukan masing-masing 20 saat selepasnya.

• Kumpulan kedua tidak mempunyai sebarang sentuhan sentuh tetapi berehat selama 10 minit dan kemudian 20 saat sebelum mendapat tekanan.

Keputusan menunjukkan bahawa kumpulan pertama mempunyai tekanan darah yang lebih rendah serta kadar denyutan jantung yang lebih stabil, yang bermaksud orang mendapat pelukan biasa dan sokongan lebih tahan tekanan, memberi manfaat kepada kesihatan kardiovaskular mereka.

4. Membuat anda rasa lebih bahagia

Oxytocin adalah hormon yang sangat bertanggungjawab untuk membuat anda berasa gembira dan dihubungkan dengan orang lain. Tahapnya bertambah apabila kita berpelukan dan menyentuh orang lain. Hormon ini mempunyai kesan yang kuat terhadap wanita, terutama mereka yang mendapat pelukan secara teratur.



5. Mengurangkan kesakitan

Satu kajian yang diadakan oleh Universiti New York menunjukkan bahawa beberapa bentuk sentuhan boleh membantu mengurangkan kesakitan. Dalam eksperimen itu, apa yang dipanggil "sentuhan terapeutik" membantu orang dengan sindrom fibromyalgia berasa kurang sakit. Para peserta juga mendakwa bahawa kualiti hidup mereka telah meningkat dalam tempoh 6 sesi menyentuh rawatan. Oleh kerana memeluk adalah salah satu bentuk sentuhan, ia juga boleh menyumbang kepada pengurangan kesakitan.

6. Melegakan keletihan

Dalam sebuah kajian yang dipanggil " “Meanings of Hugging: From Greeting Behavior to Touching Implications” Lena Forsell dan Jan Åström mengenal pasti beberapa faedah yang hebat untuk pelukan 10 saat yang singkat. Antara yang lain, mereka menggariskan bahawa pelukan membantu melawan perasaan keletihan serta menyumbang kepada kesejahteraan psikologi seseorang.



7. Mengurangkan social anxiety

Terima kasih kepada oxytocin, seperti yang telah kami sebutkan, pelukan membantu melawan perasaan social anxiety. Cuba memeluk seseorang apabila anda tiba di sebuah tempat baru dan anda akan melihat betapa yakin, senang, dan bergaul dengan anda. Ini semua kerana oxytocin memberi inspirasi kepada kita untuk berfikir secara positif dan mempunyai pandangan yang lebih positif di dunia.

Jadi buat pasangan suami isteri, jangan lepaskan peluang untuk memeluk pasangan anda setiap masa. Walaupun anda merasakan telah memeluknya banyak kali dalam masa sehari.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen