Ambil Masa Untuk Move On. Ini Kesan Yang Akan Terpaksa Anda Lalui Dalam Rutin Harian.

Oleh: Zuzu Yasmine

Perpisahan sememangnya bukan satu perkara yang mengembirakan. Malah jika masih ada rasa sayang terhadap pasangan tentu menyukarkan anda untuk memulakan satu langkah yang baru. Proses move on ini bukan satu perkara yang mudah, malah bukan juga boleh dilakukan dengan waktu yang singkat. Semuanya akan memakan masa.

Namun begitu, selalunya bila cakap masih belum move on lagi tentu anda beranggapan ia hanya mengingati bekas kekasih sahaja. Akan tetapi lambat move on juga akan memberi kesan kepada kesihatan tubuh badan anda juga.


Ini beberapa kesan yang anda akan hadapi apabila berlaku perpisahan atau terlalu lama ambil masa untuk move on.



1. stress.

Perpisahan dari orang yang anda sayang akan menyebabkan anda rasa tertekan. Sekiranya anda tidak segera atasi perkara ini ia akan menjejaskan kesihatan fizikal anda.

Tekanan boleh meningkatkan tahap kortisol dalam badan. Dalam sesetengah kes, kortisol tingkatkan hormon akan menjejaskan hampir semua organ badan anda, termasuk tekanan darah dan jantung. Apabila seseorang berasa tertekan, jantung berdegup lebih cepat daripada biasa dan tekanan darah akan meningkat. Mengeluarkan keadaan ini terlalu lama pastinya meletakkan beban yang lebih berat di jantung anda.

Di samping itu, tekanan akibat perpisahan juga boleh membuat anda lebih mudah panik dan takut apabila berhadapan dengan sesuatu.



2. Sakit dada.

Berdasarkan penelitian yang dilakukan National Academy of Sciences of The United States of America mendapati akan satu fakta menarik berkenaan aktiviti otak bagi mereka yang baru putus cinta. Rupanya, otak mereka yang baru putus cinta ini mempunyai aktiviti yang sama dengan orang yang merasai kesakitan secara fizikal. Nak-nak lagi apabila anda sedang melihat gambar pasangan yang meninggalkan anda.

Keadaan ini boleh berlaku apabila sistem saraf simpatik dan parasympatetik aktif secara serentak. Saraf parasympatetik adalah sistem saraf yang berfungsi untuk mengawal sistem pencernaan dan pengeluaran air liur. Jika saraf ini menyala, kadar degupan jantung dan sistem pernafasan anda akan sedikit lambat.

Sebaliknya, sistem saraf bersimpati yang aktif akan mengetatkan otot dan membuat degupan jantung anda lebih kuat. Jika kedua-dua sistem saraf ini berfungsi, ini boleh menyebabkan ketidakselesaan, salah satunya adalah sakit dada.



3. Berat badan naik dengan mendadak.

Bagi sesetengah orang, perpisahan boleh meningkatkan jumlah berat badan mereka. Menurut satu kajian dari Universiti Yale , tekanan kronik yang dikeluarkan oleh hormon kortisol memang boleh mengumpul lemak di dalam perut anda.

Walau bagaimanapun, penyelidikan mengatakan bahawa keadaan ini lebih biasa pada wanita daripada lelaki. Di samping itu, tekanan juga sering mencetuskan seseorang untuk makan lebih daripada biasa tanpa kwalan.

Akibatnya, pengambilan makanan dengan lemak tinggi, gula, dan garam menjadi tidak terkawal. Daripada mengisi kekosongan anda, makanan ini sebenarnya menjadikan anda lebih tertekan dan membuat anda selalu rasa tidak cukup.

Walau bagaimanapun, keadaan ini mungkin akan berlaku kepada sesetengah orang. Sesetengah yang lain sebenarnya tidak merasa selera makan sehingga berat badan mereka menurun.



4. Kualiti tidur terganggu.

Bukan sahaja selera makan terganggu, tetapi waktu tidur anda juga turut terganggu. Sebagai contoh, sebelum tidur, anda terbiasa memberitahu bekas pasangan anda apa yang berlaku pada hari itu. Walau bagaimanapun, ini tidak mungkin berlaku lagi apabila perhubungan berakhir.

Akibatnya, anda merasakan ada yang hilang dari rutin tidur harian anda. Ini boleh membuat anda teringat bekas anda, yang boleh kembalikan nostalgia dan meningkatkan hormon cortisol.

Peningkatan hormon kortisol ini boleh membuatkan anda tidur kurang nyenyak. Akibatnya, kualiti tidur anda terganggu. Mungkin anda hanya boleh tidur selepas tengah malam atau mungkin bangun di tengah malam tanpa sebab yang jelas.

Berlaku perpisahan ini adalah lumrah dalam perhubungan. Jangan terlalu lama anda merawat luka di hati yang mungkin akan memakan diri anda sendiri. Adalah lebih baik kalau anda segera move on dan mulakan sesuatu yang baru.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen