6 Tanda Tubuh Anda Mempunyai Kadar Gula Yang Tinggi. Jaga Kesihatan Selalu Gais.

Oleh: Zuzu Yasmine

Ramai yang fikir bahawa hanya pesakit kencing manis sahaja yang akan berdepan dengan kadar gula yang tinggi dan perlu mengawal pemakanan mereka. Bahkan, ada juga yang memikirkan bahawa mereka yang sudah berumur sahaja yang akan berdepan dengan penyakit kencing manis ini.

Sebenarnya, setiap orang boleh mengalaminya dan mungkin tidak sedar akan bahayanya yang sedang berlaku kepada saraf, saluran dan juga organ mereka.

Penyakit kencing manis ini bukan hanya tertumpu kepada mereka yang sudah berusia sahaja, tetapi mereka yang masih muda juga tidak mustahil untuk berdepan dengan perkara ini, kanak-kanak juga tidak terkecuali.

Bagi mengelakkan sebarang komplikasi, adalah sangat penting untuk kita mengenali tanda-tanda yang membimbangkan dan mengambil langkah pencegahan yang sesuai.


1. Lapar berterusan

Kandungan gula yang tinggi dalam darah menghalang glukosa memasuki sel-sel. Akibatnya, badan tidak menerima tenaga dan meminta makanan lagi dan lagi. Itu yang membuatkan anda selalu berasa lapar.

2. Mudah letih

Kandungan gula yang tinggi dalam darah menyebabkan badan tidak mampu untuk menyimpan dan menyerap glukosa dengan betul. Tenaga digunakan tidak cekap, dan sel-sel badan tidak menerima bahan yang mereka perlukan. Semua ini membuat anda rasa letih tanpa sebab.



3. Kulit bermasalah

Kulit kering boleh dikaitkan dengan tahap gula tinggi pada darah untuk pelbagai sebab:

● Kencing berlebihan menyebab badan dihidrasi sehingga tahap yang menyebabkan kulit mula kering.

● Masalah kulit adalah tanda aterosklerosis – pengerasan dan penyempitan arteri dan pengurangan seiring peredaran darah – penyakit yang sering berlaku pada pesakit kencing manis.

● Saraf yang rosak boleh mengganggu operasi normal kelenjar peluh, dan mereka memberi kesan kepada keseimbangan kulit-air.

4. Kerap membuang air kecil

Jika gula darah terlalu tinggi, buah pinggang tidak boleh menyerap cecair. Oleh itu, badan cuba untuk menyamakan kepekatan glukosa dalam darah dan dalam sel-sel, melarutkan darah dengan cecair intrasel, sekali gus membawa kepekatan glukosa normal. Ini menyebabkan anda kerap membuang air kecil.



5. Mulut kering, dahaga berlebihan

Mulut kering dan dahaga yang kuat adalah jawapan kepada kehilangan cecair yang teruk. Badan dapat menilai tahap dehidrasi dan menyebabkan dahaga, menghantar isyarat berkaitan ke otak. Sudah tentu, anda tidak boleh menolak untuk minum, tetapi lebih baik jika anda memilih air kosong atau teh tanpa gula.

6. Cravings Makanan Sweet

Jika anda merasa sukar untuk berhenti sambil minum makanan atau minuman manis, jangan terkejut. Penjelasan di dalam buku The Sugar Detox: Menurunkan Berat, Rasa Besar dan Melihat Tahun Lebih Muda, menunjukkan bahawa semakin banyak gula yang dimakan, semakin banyak yang anda ingin memakannya. Ini bukan kerana kekurangan gula darah atau rasa seseorang. Walau bagaimanapun, makanan manis boleh membuat seseorang ketagih kerana kandungan yang terkandung di dalamnya.

Sekiranya anda mempunyai sejarah kencing manis dalam keluarga, anda perlu menyesuaikan diet yang sesuai untuk mengelakkan peningkatan gula darah kerana anda mempunyai peluang mendapat penyakit diabetes yang lebih tinggi daripada orang lain.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen