Rasa Kekok Nak Mulakan Perbualan, Haaa... Yang Baru Nak Kenal-Kenal Tu, Kena Cuba Tips Ini.

Oleh: Zuzu Yasmine

Memulakan satu perbualan yang baru dengan orang yang baru juga sebenarnya agak sukar dan juga kekok. Mana tidaknya, anda masih belum tahu topik apa yang sesuai dan selesa buat dirinya, malah anda juga bukannya kenal si dia. Jadi nak mulakan dan rasa teragak-agak itu biasa.

Baik lelaki atau perempuan kedua-duanya akna berdepan dengan masalah ini sebenarnya, tapi tak akan kerana perkara ini anda ingin mengalah dengan cepat. Sudah tentu tidak bukan? Jadinya ia juga merupakan salah satu usaha anda untuk kenal lebih dekat dengan dirinya.


Macam mana nak mula? Begini caranya.

Tunjukkan Sense of Interest

Apakah aktiviti si dia sejak kebelakangan ini? Apakah hobi apa yang dia jalani setakat ini? Tunjukkan minat anda kepadanya. Perhatian dan minat yang kami tunjukkan dapat membuatnya merasa dihargai. Supaya sembang itu boleh menjadi lebih selesa antara satu sama lain.

Cari Persamaan

Biasanya berbual dapat dirasakan dengan lebih mudah apabila terdapat persamaan antara satu sama lain. Sama ada dalam minat yang sama, rasa yang sama, atau latar belakang yang sama. Hanya mencari satu perkara yang sama, maka pada masa akan datang, perbualan akan berasa lebih lancar. Persamaan boleh menjadi jambatan untuk membina komunikasi yang lebih panjang pada masa akan datang.



Jadi Pendengar yang baik

Anda tidak sepatutnya mengganggu perbualan. Jadilah pendengar yang baik. Dengar dengan penuh perhatian kepada segala yang dinyatakan dan katakan kepada anda. Seseorang akan berasa selesa jika dia dapat mendapatkan perhatian yang diperlukan. Boleh merasa dialu-alukan dengan semua cerita dan berbual. Walaupun dia berasa anda pendengar dengan baik, pada masa akan datang dia akan cuba menjadi pendengar yang baik.

Jangan terganggu oleh aktiviti lain

Simpan telefon bimbit anda terlebih dahulu. Jangan sibuk dengan media sosial. Jangan terganggu oleh aktiviti lain. Berikan sepenuh masa kepadanya ketika berbual atau berbual. Sekiranya kita sibuk dengan perkara-perkara lain ketika bersamanya, ia akan membuat tanggapan kita tidak peduli dengannya.

Petua di atas adalah cara mudah yang anda boleh cuba membuat chat yang selesa dengan kenalan atau orang yang baru. Anda dah bersedia nak mulakan perbualan?

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen