Selepas Setahun Berkahwin, Suami Isteri Kena Lebih Aktif Kekalkan Rasa Cinta.

Oleh: Zuzu Yasmine

Awal-awal perkahwinan sememangnya saat yang membahagiakan. Mana tidaknya, masa ini orang panggil fasa berbulan madu. Saat ini rasanya lebih seronok berbanding waktu bercinta. Ketika ini semuanya terasa indah sekali. Menikmati hari-hari berdua bersama pasangan sememangnya seperti satu mimpi yang indah buat kalian berdua.

Menurut buku Psychology of the Bride, ketika merujuk kepada bagaimana otak berfungsi, tempoh bulan madu hanya berlangsung setahun. Pasangan pengantin baru mungkin mendapat semua kemanisan dan kesempurnaan cinta dalam jangka masa tersebut.



Pengaruh Nerve Growth Factor

Dijelaskan dalam buku bahawa kepekatan nerve growth factor (NGF) dalam plasma darah meningkat pada orang yang jatuh cinta. NGF ini secara tidak langsung merangsang hormon adrenokortikotropik (ACTH) pada di hyphothalamic-pituary-adrenal axis (HPA). ACTH mengikat ke reseptor MC2 (melanocortin receptor 2) di zon fascic di ardenal cortex, dan merangsang rembesan hormon stres kortisol.



Peningkatan kortisol dalam plasma darah dapat menyebabkan perasaan euforia. Sejenis luahan perasaan yang dialami oleh seseorang ketika pertama kali jatuh cinta. Penyelidikan menunjukkan bahawa ACTH seterusnya dapat merangsang rembesan NGF pada korteks serebrum dan hipotalamus. Interaksi sebenar NGF-ACTH dapat membentuk kitaran rekursif, iaitu kitaran yang berulang kali mempunyai persamaan, untuk mengekalkan perasaan cinta (perasaan cinta) untuk jangka masa yang panjang.

Pentingnya kekalkan rasa cinta

NGF dalam plasma darah hanya bertahan selama 12 bulan hingga maksimum 24 bulan jika tidak dijaga dengan baik. Pengantin baru kadangkala merasakan panasnya cinta hanya tiga bulan atau enam bulan. Setelah setahun berlalu, pelbagai perkara yang biasa kelihatan cantik boleh menjadi masalah.



Setahun selepas fasa berbulan madu, pelbagai jenis kenyataan akan terungkap di depan mata anda. Perasaan cemas dan bimbang timbul berkaitan dengan banyak perkara, seperti kehamilan, perancangan untuk mempunyai anak, pendapatan, pekerjaan, ansuran, dan sebagainya. Masalah ekonomi dan kewangan boleh menjadi masalah yang semakin penting.

Konflik dan perselisihan juga boleh menjadi lebih kerap. Untuk itu setiap pasangan mesti mempunyai komitmen yang kuat untuk selalu menyelaraskan cinta dan hubungan. Kemanisan saat berbulan madu mungkin hanya bertahan setahun. Namun, cinta sejati dapat terus dipupuk dan dipupuk selagi mereka berdua dapat membina komunikasi yang baik antara satu sama lain.



Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen