Bawah Perut Selalu Sakit? Hati-Hati Dengan 11 Tanda Cyst Ovari Yang Wanita Terlepas Pandang.

Oleh: Zuzu Yasmine

Bila masalah haid tak teratur, tentu sangat membimbangkan. Mana tidaknya, dengan haid tak teratur ini macam-macam perkara boleh terjadi. Malah lebih membimbangkan lagi ia tentu akan melibatkan kesihatan rahim seorang wanita.

Ramai wanita yang tak sedar, sakit bawah perut yang terlalu kerap dan teramat sangat kadang kala adalah pentanda bahawa rahim anda tidak sihat.

Cyst adalah antara penyakit yang agak digeruni oleh kaum wanita. Malah, ramai wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya menghidap penyakit ini.



Apa itu sista ovari?

Ovari adalah sebahagian daripada sistem pembiakan wanita. Ia terletak di bahagian abdomen bawah pada kedua-dua belah rahim. Umumnya, seorang wanita akan mempunyai 2 ovari yang menghasilkan telur, hormon estrogen dan progesteron.

Kadangkala, sebuah kantung berisi cecair dipanggil cyst atau sista akan terbentuk di salah satu ovari.

Kebanyakan wanita akan menghidapi sekurang-kurangnya 1 sista sepanjang hayatnya. Kebiasaannya, keadaan tersebut tidak akan menyebabkan kesakitan atau sebarang gejala.



Tetapi sekiranya anda mengalami sakit perut atau berasa tidak selesa yang luar biasa, ia berkemungkinan menunjukkan bahawa anda mengalami sista ovari (ovarian cyst). Jika anda risau mengenainya, ada cara kecutkan cyst yang akan Hello Doktor kongsikan.

Memahami simptom sista ovari

Sebelum anda mengetahui tentang kaedah dan cara kecutkan cyst, sudah tentu anda perlu mengenal pasti terlebih dahulu simptomnya.

Berikut 11 tanda sista ovari yang boleh anda semak:

Sakit pelvis

Rasa sakit pada pelvis iaitu sekitar bahagian abdomen bawah boleh menjadi petanda sista ovari.  Kesakitan dialami mungkin untuk tempoh masa panjang atau datang dan pergi. Biasanya rasa sakit akan menjadi lebih teruk semasa kedatangan haid.

Hormon terhasil semasa period boleh menyebabkan sista yang terbentuk atau membesar semakin menyakitkan. Jika sista pecah, anda mungkin akan berasa sakit secara tiba-tiba dan teruk pada bahagian pelvis.

Kesakitan lain

Rasa sakit akibat sista ini boleh merebak daripada bahagian pelvis ke kawasan belakang badan sehingga paha. Ia dirujuk sebagai referred pain.



Kembung

Kebanyakan wanita mungkin akan mengalami perut kembung semasa haid. Tetapi masalah kembung yang agak abnormal boleh berlaku kesan daripada tumbesaran sista.

Mual dan muntah

Masalah loya dan muntah boleh terjadi apabila sista yang wujud mengakibatkan salah satu ovari anda berpusing.

Kekerapan kencing

Adakalanya, sista yang wujud boleh mempengaruhi aktiviti pundi kencing sehingga menyukarkan anda untuk mengosongkannya. Kekerapan untuk kencing juga meningkat.

Demam

Jika masalah sista ovari dijangkiti, anda mungkin akan mengalami demam.

Pendarahan tanpa sebab

Ada masanya, anda mengalami pendarahan tanpa sebab dan tidak dijangka. Pastikan anda mendapatkan rawatan segera kerana ia mungkin keadaan yang memerlukan rawatan perubatan.

Pertambahan berat badan

Dalam kes jarang berlaku, cyst boleh membesar. Saiz sista bersama masalah kembung yang dialami boleh menyebabkan perubahan pada berat badan anda.



Sukar hamil

Bagi wanita dengan masalah sindrom ovarium polikistik (PCOS), sista akan terbentuk dari masa ke masa. Selalunya wanita dengan PCOS akan berdepan kesukaran untuk mengandung.

Masalah buang air besar

Masalah ovarian cyst yang dialami boleh menjejaskan fungsi usus sehingga mengakibatkan anda sukar untuk mengosongkannya.

Antara situasi yang kerap dialami adalah kesakitan semasa berak, tekanan pada usus atau peningkatan kekerapan membuang air besar.

Jadi, apakah cara kecutkan cyst yang boleh anda lakukan?

Cara kecutkan cyst di rumah

Anda perlu tahu rawatan di rumah tidak dapat menyingkirkan sista, tetapi ia boleh membantu mengurangkan simptom dan mengatasi kesakitan.

Ubatan kaunter

Ubat yang boleh dibeli di farmasi berperanan sebagai penahan kesakitan. Anda tidak memerlukan preskripsi. Tetapi jika keadaan tidak berkurang, pastikan anda mendapatkan pemeriksaan doktor.

Walau apa pun, dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil sebarang ubat tahan sakit untuk rawat sista ovari.

Kurangkan berat

Antara cara kecutkan cyst adalah dengan menurunkan berat, badan anda akan dapat berfungsi dengan lebih baik. Ini sekali gus membantu mencegah pembentukan sista pada bahagian ovari.



Diet pemakanan

Tidak semua wanita dengan PCOS berisiko untuk mengembangkan masalah sista pada ovari ini. Tetapi PCOS menyebabkan wujudnya masalah rintangan insulin, sekali gus meningkatkan risiko untuk diabetes, ketidaksuburan serta peningkatan berat badan.

Sekiranya mempunyai PCOS, anda disarankan untuk mengubah diet pemakanan bagi mengurangkan risiko mengembangkan diabetes atau sista ovari.

Bertenang

Tekanan dan kegelisahan boleh menyebabkan keadaan kesihatan bertambah buruk. Jadi 1 cara kecutkan cyst yang boleh anda cuba adalah dengan mempelajari teknik relaksasi bagi membantu kekalkan ketenangan dalam diri.

Belajarlah teknik yoga, pernafasan mendalam dan meditasi untuk hilangkan stres. Ia juga membantu mengurangkan rasa sakit dan memperbaiki tahap kesihatan keseluruhan.

Bersenam

Melakukan aktiviti fizikal dan regangan dapat mengurangkan sakit berkaitan sista. Malahan ia juga membantu dalam mengatasi ketegangan otot.

Rawatan bersesuaian

Masalah sista ovari adalah keadaan biasa yang tidak mendatangkan kebimbangan. Pelbagai rawatan yang bersesuaian dan selamat boleh dijadikan pilihan untuk mengubati keadaan tersebut.

Walau bagaimanapun, setiap wanita harus sentiasa berwaspada terhadap setiap perubahan dalam badan dan tidak mengabaikan jika mengalami kesakitan pelvis yang kronik.



Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen