"Bila nampak kakak ni, beli je..." Masih gigih jual sayur di pasar walaupun sudah uzur

Oleh: Zuzu Yasmine

Kisah hidup setiap orang ini berlainan. Ada yang Alhamdulillah cukup serba serbi, tapi ada pula yang perlu berusaha lebih dalam mencari rezeki. Kadang, semangat dalam mencari rezeki itu yang membuatkan orang lain tersentuh melihatnya.


Seperti yang tular baru-baru ini di laman Facebook dalam group Gabungan Anak Terengganu yang dikongsi oleh Hanapiah Hanapi, memaparkan seorang ‘kakak’ yang agak uzur sedang menjual sayur-sayuran di kawasan pasar Manir.


Tetap bersemangat walaupun panas

Berdasarkan perkongsian tersebut, kelihatan kakak tersebut hanya menggunakan kain sebagai alas barang jualannya. Di bawah panas terik, wanita itu tetap berjuang menghabiskan barang jualannya di pasar tersebut.

“Sesiapa yang sentiasa ke pasar pagi Sabtu di pekan Manir, bila ternampak kakak ini jual apa-apapun, beli je. Tak payah banyak tanya, Insyaallah. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita dan dimurahkan rezeki untuk semua peniaga pasar Manir,” tulisnya.

Sesiapa yang berada di kawasan berkenanan kalau nampak kakak ini belilah barang jualannya. Tak rugi kita membantu sesama insan. Mana tahu esok lusa pula kita pula perlukan pertolongan dari insan lain.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen