Lepas kahwin, baik menantu atau mertua kena tahu batas kalau nak elak salah faham.

Oleh: Zuzu Yasmine

Ibu bapa selalunya inginkan yang terbaik buat anak-anaknya. Sebab itu bila bab pasangan hidup ini rata-rata ibu bapa lebih memilih berbanding anak. Bahkan, ada juga yang sudah mendirikan rumahtangga sekali pun masih lagi diatur oleh ibu bapa.


Kadang menantu mahupun mertua kena tahu batas mereka masing-masing, bila terlepas batas inilah yang membuatkan masalah lain pula timbul. Menerusi capaian Twitter Da’i Wan, mak ayah perlu melepaskan anak-anak mereka tak kiralah lelaki atau perempuan apabila sudah bernikah.



Lepas kahwin anak bukan tanggungjawab ibu bapa lagi

Menurutnya, ada sesetengah ibu bapa yang masih lagi mengawal anak-anak mereka walaupun sudah mendirikan rumahtangga. Sedangkan selepas berkahwin, itu tanggungjawab diri sendiri ataupun suami mereka.



Menantu jangan cepat terasa hati

Tidak hanya itu saja, beliau juga sempat memberi nasihat kepada menantu, jangan cepat sangat ambil hati dengan sikap ibu bapa tetapi lebih baik terima teguran dengan hati yang terbuka.



Saling menjaga


Jelasnya lagi, kadang bukan menantu saja yang perlu menjaga hati mertua tetapi lebih elok kalau masing-masing saling menjaga hati antara satu sama lain.


Isu salah faham dan terasa hati antara mertua dan menantu ini bukan isu yang baru, paling penting setiap orang tahu batas dan memahami peranan mereka dengan baik. Jangan pula disebabkan terlalu melindungi akan memberi kesan yang buruk.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen