"Cinta Terakhir Tok Ma & Tok Bah..."

Oleh: Bella Bahrin

Aku nak share satu cerita tentang cinta terakhir yang berlaku depan mata aku. Selalunya, kita akan jumpa kisah cinta pertama tapi kali ni, mungkin agak berbeza. Cinta terakhir adalah cerita cinta antara arwah atok terhadap nenek aku. Aku panggil Atok aku Tok Bah dan nenek, aku panggil Tok Ma.

Aku boleh dikatakan rapat juga dengan Tok Bah dan Tok Ma. Setiap kali cuti sekolah aku akan balik rumah Tok Bah dan Tok Ma sebab aku suka duduk dekat kampung. Banyak kawan dan boleh main ramai-ramai. Bila aku dah masuk U pun, aku masih buat macam tu. Kadang, aku rasa aku lagi banyak duduk rumah Tok Bah dan Tok Ma daripada duduk rumah sendiri.

Bila aku balik tu, Tok bah dan Tok Ma selalu bersama. Buat apa-apa pun semuanya nak sama-sama tak pernah nak buat seorang. Tok Bah dan Tok Ma bukan sweet masa dah tua saja. Dulu, mak aku pernah cerita yang Tok Bah dan Tok Ma tak pernah gaduh. Tak pernah bermasam muka depan anak-anak. Dah tua-tua pun, masih panggil ‘Sayang’, ‘Sweetie’ dan apa yang aku tertarik sekali, cara Tok Bah layan Tok Ma. Tok Bah tak pernah susahkan Tok Ma.

Bila Tok Ma tak sihat, Tok Bah akan sediakan semuanya dan bila Tok Ma tak ada mood nak masak, Tok Bah akan masak. Tok Bah tak pernah merungut. Lagi satu, Tok Bah seorang yang suka mengemas dan pembersih.  So, Tok Bah selalu tolong Tok Ma mengemas. Kadang, aku selalu intai mereka bila mereka duduk berdua. Tok Bah seorang yang serius bila dengan anak-anak dan cucu tapi bila dengan Tok Ma, wajahnya tak lekang dengan senyuman malah Tok Bah suka buat Tok Ma ketawa. Lawak Tok Bah sangat kena di hati Tok Ma. Aku rasa salah satu sebab kukuhnya cinta Tok Ma terhadap Tok Bah, sebab Tok Bah kelakar.

Selain tu, Tok Ma dan Tok Bah bukan saja buat hal dunia sama-sama malah aku selalu tengok mereka solat jemaah dan mengaji quran bersama. Salah satu sebab aku suka balik kampung adalah sebab nak belajar agama dengan Tok Bah. Tok Bah tak pernah jemu mengajar, walaupun kadang aku selalu tanya benda yang sama banyak kali. Tok Bah memang seorang yang serius tapi jika kena pada tempatnya, Tok Bah sangat menyenangkan dan seronok sangat belajar dengan Tok Bah.

Tok Ma pula seorang yang tenang dan sabar wajahnya tak pernah lekang daripada senyuman. Setiap kali aku balik, Tok Ma akan masak sedap-sedap dan Tok Ma selalu pesan

“Jadilah anak yang menyenangkan, wanita yang menyejukkan mata dan bila nanti Liana jadi isteri, jadilah isteri yang setia terhadap suaminya,” Setiap pesanan Tok Ma aku simpan rapi dalam ingatan. Tok Ma sangat lemah-lembut, tak pernah berkasar tapi tegas dengan pendiriannya.

Aku kagum dengan cara Tok Ma selesaikan masalah. Tatapan mata dan tutur kata Tok Ma boleh lembutkan hati yang keras malah setiap kali, makcik atau pakcik aku datang mengadu masalah mereka dengan Tok Ma pasti akan jumpa jalan penyelesaiannya. Tok Ma tak cepat melenting dan jarang sekali marah. Berbeza dengan Mak aku tapi… walaupun mak aku garang, aku tetap sayang.  Salah satu sebab aku suka balik kampung ni, aku suka dekat dengan Tok Ma. Aku nak belajar jadi wanita macam Tok Ma dan cara Tok Ma tunjukkan kasih sayang dia dengan Tok Bah juga antara perkara yang boleh dijadikan contoh ikutan.

Tok Bah selalu cerita tentang kebaikan Tok Ma. Boleh dikatakan Tok Ma tak ada kurangnya di mata Tok Bah walaupun orang kata tak ada manusia yang sempurna tapi Tok Bah kata,

“Memang manusia ni tak sempurna dan sebab tu lah kita diciptakan berpasang-pasangan supaya kurangnya pasangan kita tu, dapat ditutup dengan kelebihan kita,” Ujarnya.

“Tok Bah ni macam baru saja bercinta dengan Tok Ma,” Usikku.

“Mencintai dan memiliki adalah salah satu keinginan manusia. Kesetiaan pula akan menjadi pengikat kepada cinta dan kasih sayang. Sebab tu, cinta Tok Bah kepada Tok Ma selalu mekar. Tok Ma hadiah daripada Tuhan untuk Tok Bah. Tok Bah selalu doa, biarlah Tok Ma jadi cinta terakhir Tok Bah,” Kata Tok Bah.

Melihat mereka berdua dalam usia senja tapi cinta mereka tak seperti usianya. Keharmonian rumah tangga Tok Bah dan Tok Ma selalu menjadi contoh untuk aku. Tok Bah selalu pesan, carilah seseorang yang boleh terima kurang kita dan selalu setia dengan kita. Bukan sekadar mencintai ikut nafsu semata.

Kini, hanya pesanan mereka saja yang tinggal. Tok Bah dan Tok Ma dah pergi menghadap ilahi dan mereka pergi pada waktu yang sama dalam keadaan yang sangat baik. Setiap kali aku rindu Tok Bah dan Tok Ma aku pergi ziarah mereka dan setiap kali tu juga, aku teringat kata-kata Tok Bah tentang Cinta terakhirnya.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen