Kawan yang selalu positif

Assalamualaikum dan hai warga Baituljannah. Terima kasih Admin upload perkongsian aku.

Nama aku Yasmin dan aku terkenal sebagai seorang yang ceria, easy going dan open minded. Aku tak kisah berkawan dengan sesiapa saja dan aku juga tak suka menilai seseorang daripada luarannya sebelum mengenali dirinya. Jadi, aku memang ramai kawan tapi aku bukan nak cerita tentang perkara tu.

Aku tahu, di luar sana ramai yang bersifat seperti aku dan sebenarnya orang macam aku ni memang ada dalam lingkungan kawan-kawan kita. Tanpa kita sedari juga, kita sebenarnya terlalu bergantung dengan kawan kita yang mempunyai sifat begini. Kita datang kepadanya ketika kita dilanda masalah, berada dalam situasi yang sukar dan masa tu kita rasa cuma dia saja yang boleh tolong kita.

Jika aku, aku memang tak kisah tentang perkara ni. Sebab, aku memang suka menjadi pendengar dan aku rasa aku banyak belajar daripada kisah seseorang. Aku bukanlah lahir daripada keluarga yang serba mewah, aku hanya anak orang sederhana dan berusaha sendiri untuk dapatkan sesuatu. Sebelum tu, ni bukanlah luahan perasaan sangat tapi aku rasa lebih kepada menyuarakan pandangan aku terhadap topik Kawan yang selalu positif.

Sebenarnya Allah memang akan hadirkan seseorang yang mempunyai sifat macam ni dalam kehidupan kita dan sebagai seorang kawan yang baik, hargailah dia. Tak bermakna kalau dia selalu positif, ada aura yang baik dan berfikiran terbuka dia tak ada perasaan. Dia pun nak dihargai sebagai manusia. Kalau dia ada masalah, mungkin dia tak cari kita sebab dia tahu kita pun ada masalah kita sendiri namun tak salah kalau kita bertanya kepada dia tentang masalahnya. Kadang tu, dia malu nak luahkan dan terkadang dia mempunyai masalah kepercayaan. Masalah kepercayaan ni selalu wujud disebabkan masa silam dia.

Dia boleh tunjukkan diri dia sebagai seorang yang positif tapi di sudut yang paling dalam dia rasa kosong. Dia rasa ruang untuk berteman rapat tu agak terhad. Kalau pun dia ada kekasih, dia masih sukar untuk terima perasaan tu seratus peratus sebab isu kepercayaan yang ada dalam diri dia. Menjadi positif sepatutnya bukan hanya satu pihak saja.

Selain daripada mengenali dia, cuba mendalami sifat dia. Tengok cara dia selesaikan masalah dan terapkan perkara tu dalam diri kita. Kita mungkin tak dapat nak tolong orang dari segi kewangan tapi dengan kata-kata semangat pun kita boleh bangkitkan seseorang daripada keadaan dia yang rapuh dan kosong. Lagi-lagi dengan zaman yang serba moden ni.

Zaman sekarang ni, kita patut hentikan sikap bercakap tentang perkara yang kita tak tahu. Contoh, kecam mengecam dan body shaming. Perkara ni nampak kecil tapi kita kena ingat ada pepatah kata, ‘Lidah lebih tajam daripada pedang’ cuma sekarang ni kita tak bercakap menggunakan lidah tapi kata-kata kita adalah melalui jari-jari dan telefon pintar. Ramai yang kurang menjadi positif sekarang bila terlalu banyak kata-kata yang menyakitkan dilontarkan melalui media sosial dan sebagainya.

Kita nampak orang tu sakit, tapi kita selalu lupa yang mungkin kita adalah punca kepada keadaan seseorang tu. Lapangkan hati dan didiklah diri kita sendiri daripada ada hasad  dengan orang lain. Setiap perbuatan yang baik dan buruk tu akan ada balasannya tapi sanggup ke kita nak terima balasan buruk daripada Allah? Jangan cari orang yang positif saja, tapi jadilah orang yang positif juga.

Allah tu Maha Baik dan teguhkanlah keyakinan kita kepada Allah. Ni bukan ceramah, tapi itulah hakikatnya. Seburuk mana pun manusia, sejahil apa pun kita kembali kepada Allah adalah jalan yang terbaik. Dah jumpa kawan yang baik, jaga hubungan dengan dia. Jaga hubungan dengan manusia dan jagalah hubungan kita dengan Allah.

Orang baik ramai yang sayang.

Sekian.

 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen