Ciri lelaki idaman

Oleh: Siti Nur Ain

Assalammualaikum semua, kenalkan nama aku Amy. Terlebih dulu aku nak ucapkan terima kasih kepada admin Baituljannah kalau perkongsian aku ni disiarkan.

Apa aku nak cakap sekarang bukan pasal masalah, atau luahan hati aku. Tapi aku nak kongsi pendapat aku. Kalau korang ada nak tambah atau bincang, boleh komen dekat bawah ni. Kita boleh bincang sama-sama. Tajuk yang aku nak cakap, pasal ciri lelaki terbaik untuk aku. Tipulah kalau korang tak ada ciri-ciri lelaki yang korang suka. Yang boleh buat korang tertarik sama ada dari segi paras rupa atau sikap dia.

Tapi aku nak share ni bukan dari fizikal dia, nampak hensem je terus jatuh cinta masuk list lelaki idaman. Tak… aku bukannya macam tu. Apa yang aku nak cakap ni pasal lebih mendalam. Pasal budi pekerti dia dan lain-lain lagi. Sebab bagi aku, rupa paras ni nombor 2 je, yang pertama budi pekerti dia.

Kenapa aku cakap macam tu? Sebab mestilah kita akan terfikir nak berkahwin bila ada hubungan istimewa dengan someone. Kalau cuma mengharapkan hensemnya tapi dia malas bekerja, nanti kau nak makan apa? Lagipun hensem dan cinta tak mengenyangkan bila perut lapar nanti. Aku seorang yang realiti dan berpijak di bumi nyata. Dan aku percaya bukan aku seorang je yang macam ni.

Tapi bukan aku cakap semua lelaki hensem ni malas. Bukan, dengar dulu apa aku nak cakap. Sebab kebanyakkan lelaki aku tengok selalu cakap, perempuan semua nak yang hensem. Memang boleh dikatakan impian hampir semua perempuan ialah, ada pasangan yang hensem, kaya, baik, romantis, rajin dan sebagainya lah. Kira ciri-ciri suami idaman dan memang Mr. Perfect betul lah. Tapi kita kena tahu setiap orang ada kelebihan dan kekurangan dia.

Kita mulakan dengan hensem dulu. Iya aku ngaku benda tu betul bila orang cakap, ‘eleh kau tengok orang tu dulu pun mesti tengok dari muka.’ Siapa je yang tak nilai dari muka dan tertarik dari rupa paras dia. Semua mesti nak yang hensem, bergaya, fashion dan berkelas. Tapi bila korang dapat, nanti ada lah pesaing-pesaing muncul untuk dapatkan perhatian kekasih korang. Yelah siapa je tak tertarik dengan orang yang hensem ni. Kalau korang jenis mudah jealous dan jenis tak percayakan kekasih sendiri, susahlah nanti sebab boleh asyik bergaduh je. Korang kena tengok diri korang dulu, boleh tahan ke tak.

Kalau korang dapat hensem, rajin kerja, sikap dia pun okay baik. Jagalah elok-elok, sebab ramai yang nak cari orang macam pasangan korang tu. Jangan dah dapat, korang pergi sia-siakan pulak. Pergi cari lelaki lain atau pun curang. Nanti tiba-tiba timbul perkataan trash tu. Satu yang salah habis semua kena.

Tapi kalau bagi aku, aku tak kesah sangat kalau rupa pasangan aku tak beberapa hensem. Memang aku akan tengok rupa dia dulu bila berkenalan, tapi lepas tu aku akan tengok macam mana sikap dia. Cara layanan dia dengan perempuan, pergaulan dia, dan macam mana dia layan keluarga dia. Aku akan ambil kira semua tu. Untuk urusan paras rupa aku belakangkan sikit. Kira macam kalau semua yang aku cakap tadi okay, rupa paras dah tak penting sangat lah.

Aku ni ada 2 orang abang. Dan aku memang rapat dengan abang-abang aku. Jadi aku selalu ikut dia kemana je dan selalu jalan-jalan. Aku akan tengok cara layanan dia dengan orang tua, macam mana dia bercakap dengan stranger, lagi-lagi perempuan. Aku memang suka perhatikan orang dari kecil. Jadi aku dah terbiasa perhatikan cara abang aku. Sebab tu lah boleh katakan yang aku nak cari pasangan sikap dia lebih kurang macam aku. Lagi-lagi aku ni mudah marah dan suka membebel. Selama ni cuma abang aku lah yang boleh layan bila aku buat perangai.

Macam mana pulak untuk istilah bad boy? Bagi aku, dia jahat mana pun, mesti ada baiknya juga. Kalau dia nak berubah jadi baik, why not? Contoh bila pasangan kau tu memang selalu kena cop bad boy, pakaikan dia pun dengan seluar jeans koyak, ada rantai semua. Tapi dia baik dan hormat kau. Tak pernah nak sentuh dan jaga kau. Cuma maybe cara dia kasar tak ada nak lemah lembut, tapi kau tetap boleh nampak dia sayangkan kau. Mungkin sebab dia tak tahu nak tunjuk perasaan dia atau pun dah memang cara dia macam tu.

Lagi-lagi dengan perlahan dia nak berubah untuk kau. Masing-masing boleh berusaha perbaiki diri sendiri untuk jadi lebih baik. Apa salahnya kan? Kalau ada orang luar mengata, ‘kau pilih laki macam ni, ada masa depan ke dia ni?’ Kalau pasangan kau rajin kerja dan kau memang dah tau perangai dia, abaikan je lah orang cakap macam tu. Sebab yang kahwin nanti kau, bukan mereka. Memang betul kita kena minta nasihat dari orang lain, tapi biarlah nasihat yang kita nak ikut tu bagi kebaikan dan semangat untuk kita.

So kesimpulannya, tak kira apa pun. Carilah seseorang yang betul-betul sayangkan kau dan terima kau apa adanya. Tak kira lah dia kerja apa, asalkan dia rajin dan nak bekerja. Dan carilah seseorang yang bila marah, dia masih boleh kawal dan tak naikkan tangan dia. Sebab bagi aku, aku akan hidup sebumbung dengan dia lama, bertahun-tahun dan kalau kekal sampai lah hujung akhir hayat aku nanti. Untuk urusan duit, tu semua boleh usaha sama-sama. Dia berusaha, aku pun berusaha. Barulah adil kan?

Dan pesanan untuk aku dan semua kat luar sana, kita nak orang terima kekurangan dan kelebihan kita, kita pun kena lah buat benda yang sama juga. Kita nak orang tu berubah jadi lagi baik, kita pun kena buat benda sama berubah jadi lagi baik. Sebab kalau sorang je berusaha bagai nak rak, tapi yang sorang lagi buat tak tahu dan ego. Cakap aku dah baik, buat apa nak berubah. Percayalah pasangan korang tak akan bahagia dan bila-bila masa boleh clash bila korang tak berubah.

Okay itu je aku nak kongsi. Kalau ada silap cakap atau bahasa aku terkasar, aku minta maaf. Setiap orang ada pendapat masing-masing, jadi kalau korang tak setuju dengan aku dan nak tulis pendapat korang. Apa salahnya. Sangat dialu-alukan.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen