Hormat orang single

Oleh: Siti Nur Ain

Assalammualaikum semua. Aku nak luahkan apa yang aku rasa sebagai anak bongsu, dan tinggal aku seorang je yang single dekat rumah tu. Kira macam orang tu show off dia dah ada partner depan kau yang memang tak ada siapa-siapa pun lagi.

Aku ada 3 orang abang dan aku satu-satunya perempuan dalam adik beradik. Abang aku nombor 3 baru je kahwin tak lama ni. Yang nombor 1 dan 2 memang dari awal lagi diorang dah kahwin. Jarak usia aku yang jauh dengan diorang buat aku dah ada 5 orang anak buah dari abang aku nombor 1 dan 2.

Tapi beza usia aku dengan abang aku nombor 3 tak ada lah jauh mana. Lagipun dia pernah cakap yang dia akan kahwin lepas aku dapat diploma. Tapi aku baru sem 3 dan tiba-tiba dia cakap dia dah nak kahwin. Jujur aku terkejut dan rasa sedih.

Masa tu aku macam tak rela abang aku tu nak kahwin. Sebab aku memang rapat sangat dengan dia. Kami jadi rapat sebab beza usia tak berapa jauh. Jadi kami memang rapat dari kecil lagi.

Bila dapat tahu dia nak kahwin, aku menangis. Aku rasa macam aku akan kehilangan abang dah. Lagipun aku memang rasa yang abang-abang aku akan berubah jadi lain bila dah kahwin. Lagi-lagi dah ada anak. Lagilah berbeza sangat.

Dah ada bini dan tanggungjawab, mestilah lain. Ya aku faham semua tu, aku tak cakap pun tu salah. Tapi dia akan jadi lain bila abang-abang yang kau rapat, berubah lepas kahwin. Mestilah aku rasa takut abang aku ni jadi macam yang lain.

Siapa je tak sedih abang kau paling kau rapat, tiba-tiba berubah dan tak macam dulu. Kau rasa kehilangan sangat. Semua tu aku rasa masa dia cakap dia serius nak kahwin dalam masa terdekat. Aku sampai tanya dia kenapa nak kahwin awal? Dulu cakap nak tunggu aku habis diploma semua.

Ni sekarang jadi lain. Tapi abang tak jawab. Dia cuma senyum dan cakap dah jodoh sampai awal, kan? Aku cuba terima dan relakan abang aku kahwin awal. Aku cuba prepare diri aku untuk terima kakak ipar baru yang sebenarnya, aku langsung tak pernah jumpa.

Aku just tanamkan dalam hati aku, asalkan abang aku bahagia, aku pun akan bahagia. Walaupun aku tak kenal macam mana bakal akak ipar tu, tapi dah abang aku suka dia, aku akan terima dia.

So bila akhirnya mereka dah jadi suami isteri, dan duduk berapa hari dekat rumah aku. Confirm lah aku kena bahan dengan abang-abang aku yang lain. Sebab tinggal aku sorang je belum kahwin. Jangankan kahwin, pakwe pun tak ada lagi.

Mereka akan cakap, ‘dik tak jealous and lonely ke tengok kitorang?’ Aku yang baik-baik tengah sedih semua, terus hilang ganti dengan annoying dan geram. Macam… tu sensitive tahu tak?!

Dah lah aku kena reject dengan crush! And then dia couple dengan kawan baik aku sendiri! Lepas tu abang paling rapat pula baru je kahwin! Tinggal kau sorang-sorang je yang memang lonely. Mana aku tak mengamuk!

Abang aku tu pun satu. Dah tahu aku ni masih tak ada partner, jangan lah nak sweet sampai boleh kena kencing manis depan aku. Ni tak, langsung tak jaga hati adik dia yang single and lonely ni. Memang lah tak salah diorang nak bermanja-manja semua, tapi jangan lah depan aku!

Aku pun reti jealous juga. Macam aku ni tak ada perasaan pulak diorang buat macam tu. Kakak ipar aku pun sama, aku rasa dia jenis tak berapa malu nak tunjuk kemesraan dia dengan abang aku depan semua orang.

Walaupun depan parents aku ke, abang-abang aku ke, dia tetap akan tunjuk manja dia dan sweet dia. Aku tengok kakak ipar aku yang lain masa diorang baru kahwin, tak ada lah macam diorang. Ni dah macam, ish seakan dunia milik mereka berdua dah aku tengok.

Aku bukan jelaous sebab aku tak dapat nak bermanja ke, nak spend time dengan abang aku. Aku cuma jealous sebab, ya lah kau sorang je kan yang belum ada someone untuk kau sayang dan cinta. Tapi sebenarnya aku tak peduli pun semua tu. Aku rasa masih awal lagi aku nak fikir bab kahwin ni.

Tapi aku tetap tak puas hati!

Aku tahu bini dia manja, tapi, kak jangan lah buat saya macam ni! Saya luar je nampak kasar, tapi hati saya lembut sangat. Hormat lah sikit orang satu-satunya yang single dekat dalam rumah ni.

Ni bila dekat kereta pun, masih lagi peluk-peluk tangan, sandar kat bahu. Aku yang duduk kat belakang sorang-sorang ni? Jadi penonton?

Lepas tu wife dia cuma perhatikan abang aku sorang je. Aku yang duduk sebelah abang aku, hmm pandang pun tidak. Inikan pulak nak bercakap dan berbual. Tapi aku tengok akak tu dengan kakak ipar aku yang lain pun tak bertegur.

So tak tahulah dia malu ke, atau memang dia jenis tak suka bercakap dengan orang. Selain dari suami dia aka abang aku. Cuma aku harap mereka kurangkan lah sikit sikap sweet diorang yang terlebih tu depan parents aku.

Bukan sebab apa, aku rasa benda tu tak manis lah untuk kita tunjuk selalu depan mak ayah. Lagi-lagi depan abang aku yang lain. Nanti apa pulak kata mereka. Bila langsung tak nak berpisah dan cuba berbual dengan adik beradik yang lain.

Mestilah akan diperkatakan nanti. Takut dari okay je tak ada masalah, tiba-tiba timbul masalah. Dan muncul perasaan tak selesa tengok abang aku dan wife baru dia.

Aku bukan tak suka wife abang aku tu, cuma jagalah sikit hati aku ni. Dah lah tak pernah berjumpa, bila dah kahwin pulak langsung tak nak tegur atau berbual, lepas tu makin sweet memanjang depan aku. Mestilah geram dan rasa awkward tu.

Okay aku rasa cukup lah tu. Itu je lah apa yang aku nak luah. Apa-apa pun semoga abang aku tu bahagia kekal sampai ke Jannah. Itulah doa aku untuk semua abang-abang aku.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen