Kenapa aku berbeza?

Oleh: Siti Nur Ain

Terima kasih dekat admin Baituljannah kalau luahan aku ni disiarkan.

Aku anak bongsu yang cuma ada seorang abang je. Abang aku baik sangat dengan aku dan ramai kawan aku yang jealous, sebab aku dapat abang macam tu. Tapi bagi aku sebaliknya, aku yang jealous dengan mereka.

Confession ni bukan lah pasal abang aku. Tapi pasal perasaan aku yang selalu tertekan dengan mak bapak aku. Aku pun sebenarnya cemburu dengan abang aku. Rasa layanan yang aku dapat berbeza sangat dengan abang aku.

Abang aku boleh buat apa je yang dia suka, boleh kawan dengan siapa je. Parents aku langsung tak ada masalah nak lepaskan abang aku, kalau nak pergi hiking atau pergi pantai dengan kawan dia. Boleh tidur dekat rumah kawan dia dan buat barbecue. Sedangkan aku ni, tu cuma angan-angan.

Jangankan nak tidur rumah kawan, nak keluar sama-sama pun parents aku tak akan bagi. Berbagai alasan diorang akan bagi dekat aku bila aku tanya kenapa. Tapi yang aku tahu bapak aku ego dia tinggi.

Dia pernah cakap jangan nak jadi pengemis dengan tidur dekat rumah orang. Tapi aku nak tidur bukan sebab apa. Kami ada barbecue kumpul sama-sama dan ramai yang tidur rumah kawan aku juga. Bukannya aku seorang je.

Lagipun kalau nak kata ada kawan lelaki, diorang semua akan balik sebab diorang rumah dekat je. Rumah kawan aku pun bukannya ada orang laki. Ayah dan adik dia tidur rumah mereka satu lagi. Jadi apa salahnya aku nak tidur rumah kawan aku?

Masa tu umur aku pun dah 19 tahun. Bukannya aku budak-budak lagi yang tak boleh fikir apa yang betul dan apa yang salah. Tapi kenapa aku langsung tak dapat macam abang aku dapat?

Kenapa dia boleh begitu bebas sedangkan aku kena kongkong, kena kurung dekat dalam rumah?

Bila umur aku 20 tahun, aku nak keluar dengan kawan aku pun mak aku awal-awal warning balik sebelum pukul 5 petang. Padahal kami bukannya pergi jauh. Kami cuma nak pergi pantai dan taman. Dan aku boleh keluar rumah pun pukul 2 petang. Sebab pagi tu aku kena tolong mak aku kemas rumah semua.

Nak kata aku ada kawan laki, risau keluar dengan lelaki. Jujurnya aku langsung tak ada kawan laki. Semua perempuan dan semuanya parents aku kenal.

Tak ada istilah aku nak menggatal dengan lelaki kalau aku keluar. Dan aku langsung tak teringin sikit pun nak berjumpa or keluar dating, dah kalau perangai family aku macam ni.

Parents aku pun selalu cakap yang diorang takut aku kena culik semua. Abang lain sebab abang lelaki. Tapi aku tahu jaga diri aku. Masa tu aku dah umur 22 tahun. Takkan aku ni dungu sangat nak keluar sorang-sorang.

Mesti aku akan ajak member aku sekali. Kami akan selalu keluar beramai-ramai. Tapi tetap parents aku tak nak faham dengan penjelasan aku. Dan pilihan yang aku ada ialah duduk dan dengar semua mereka cakap.

Aku langsung tak boleh keluarkan pendapat aku. Sampai satu tahap aku jadi stress. Aku tertekan sangat. Kenapa hidup aku macam ni. Kenapa aku dapat parents yang semua benda mereka kena atur. Semua benda kena ikut cakap mereka.

Aku ni manusia. Bukan anak patung yang langsung tak ada perasaan!

Untuk semua course subjek yang aku ambik dekat U. Semua tu atas arahan parents aku. Aku langsung tak hak nak pilih, walaupun aku yang belajar nanti. Diorang cakap, tu untuk kebaikkan aku. Mereka tahu apa yang terbaik untuk aku sebab aku ni anak mereka.

Tapi kenapa abang boleh pilih U apa dia nak?! Kenapa abang boleh pilih course apa yang dia suka?! Kenapa aku tak boleh?!

Semua soalan tu selalu main dekat otak aku sampai satu tahap, aku pernah menjerit dan baling semua barang dekat bilik aku. Tapi apa yang parents aku buat? Diorang lempang dan pukul aku. Diorang cakap aku ni anak tak kenang budi dan pandai melawan.

Diorang pun cakap sebab tu mereka tak akan lepaskan aku. sebab tak lepaskan pun aku dah macam ni. Nanti kalau lepaskan, buat malu keluarga je.

Tapi mereka tak tahu ke aku jadi macam ni sebab diorang? Sebab apa yang mereka buat dekat aku? Ke aku ni memang tak layak buat apa-apa?

Just jadi macam robot yang akan selalu ikut apa perintah dan arahan yang diberikan? Hm… mungkin jugak one day aku akan jadi macam robot. Yang dah tak ada emosi dan tak tahu apa makna hidup lagi. Just jalankan kehidupan macam mana yang mereka nak.

Abang aku pulak, dia baik. Memang baik sangat. Dia tak pernah tinggalkan aku dan belikan semua apa yang aku nak. Maybe dia kesiankan aku, tapi dia pun tak boleh nak buat apa-apa.

Aku tak pernah benci dengan parents aku. Apa-apa pun mereka orang tua aku, yang lahirkan aku ke dunia ni. Cuma itulah.

Kadang-kadang aku cemburu sangat dengan kawan-kawan aku dan abang aku. Mereka bebas nak buat apa je yang mereka suka. Sedangkan aku, cuma boleh tahan dan pendam dalam hati je.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen