Jangan menyesal

Oleh: Siti Nur Ain

Aku ada kawan baik masa kali pertama aku masuk ke dalam U. Kami berlima dan selalu bersama. Sampai orang memang dah kenal kami.

Akan jadi pelik kalau kami tak bersama-sama, atau salah seorang dari kami tiada. Perkenalan kami singkat je, itu pun sebab kami satu rumah, satu bilik, dan sama course. Jadi tak mustahil lah kalau orang lain nampak kami ke hulu ke hilir bersama.

Tapi kami ingat semuanya akan baik-baik je dan kami akan selalu bersama sampailah habis diploma ni. Dan ikatan persahabatan kami kekal sampai bila-bila. Sayangnya benda tu tak jadi seperti yang aku bayangkan.

Salah seorang dari kami nama dia B. B ni mudah emosi dan emosi dia selalu tak menentu. Bila selisih faham ke apa. Kami yang biasanya akan mengalah. Sebab kami dah tahu dah macam mana perangai B. Kalau dia marah atau apa, dia akan diamkan kami berhari-hari.

Tapi lepas tu dia akan okay balik. Macam tak ada apa-apa yang berlaku. Jadi kami pun tak ada lah ambik peduli sangat. Sebab mungkin dengan cara tu B tenangkan diri dia. Yelah kami bagi dia ruang dan masa. Kami tak nak mendesak dia, nanti jadi lain pulak nanti.

Baik-baik masalah tu kecil je, tiba-tiba jadi besar. Kami tak nak semua tu jadi, kami sayangkan persahabatan kami.

Sampailah satu hari, B masam muka dengan salah seorang dari rakan kami. Nama kawan aku tu kami panggil dia M. Sebab kenapa B marah dengan M? Sejujurnya aku pun tak tahu kenapa B nak marah sangat dengan M. Padahal aku tengok tu masalah kecil je.

Sebab M tegur yang esok kelas lain. Bukan kelas favourite B. Sebab benda tu je B terus tak nak tegur M. M pulak mestilah tanya apa salah dia sampai B buat macam tu kat dia. Tapi B diam, dia tak nak cakap apa-apa pun.

Bukan tu je, sebabkan kes tu jugak B terus jauhkan diri dia dari kami jugak. Dia lagi suka pergi sorang-sorang dan langsung tak nak tunggu kami. Bila kami tanya, kami mesej, kami cakap depan-depan dia. Satu patah perkataan pun dia tak nak keluarkan.

Diam membisu dan terus jalan tinggalkan kami macam tu je.

Sampai dia pun keluar dari group chat kami. Kami sampai terpinga-pinga dan asyik tanya dekat diri sendiri. Apa salah kami sampai B buat macam ni kat kami. M cuma tegur dia salah sikit je. Tapi response B macam M buat dosa besar gila dekat dia.

M sampai minta maaf dekat kami. Sebab bagi dia, dia lah punca B macam tu. Dia yang buat B tinggalkan kami. Sampai dengan kami sekali kena efek dia. Kawan aku yang lain memang tak puas hati dan cakap dengan M yang tu bukan salah dia. M langsung tak bersalah.

Start dari situ lah, kawan-kawan aku yang lain mula tak suka dan bencikan B. Bagi mereka, kalau betul M ni salah dekat dia, kenapa dia tak terus terang dekat M. Kenapa kena buat silent treatment dekat kami? Ingat kami boleh faham kalau dia diam membisu tak cakap apa-apa? Kami bukannya boleh baca fikiran dia.

Terlebih lagi bila mereka tengok B ni mula rapat dengan geng lain. Yang bagi kami nampaklah geng tu setaraf dengan B. Cantik, suka fesyen, suka beli barang itu ini. Tak macam kami yang mostly suka benda simple dan tak suka makeup.

Aku tak salahkan mereka juga kalau sampai mereka bencikan B. Sebab aku faham apa yang mereka rasa. Aku memang tak bencikan B. Tapi aku tetap sedih bila depan mata kau, dia buat macam ni.

Tiba-tiba hilangkan diri tanpa cakap kenapa. Tanpa cakap apa salah kami dan biarkan masalah ni terus berlanjut. Tanpa apa-apa usaha nak betulkan balik. Padahal kami dah minta maaf dekat dia. Siapa je yang tak marah bila orang yang kau anggap kawan baik, buat macam ni dekat kau.

Sampailah satu hari tu.

Tiba-tiba B chat aku. Dia pun terangkan lah apa yang dia rasa selama ni. Dan kenapa dia diam membisu, jauhkan diri dia dari kami. Semua tu dia cakap dekat dalam chat dia. Dia PM personal dekat aku.

Rupanya betul lah sangkaan mereka. B tak selesa lagi dengan kami sebab pakaian dan tingkah laku kami berbeza dengan dia.

Istilahnya B tu burung merak, dan kami ni cuma burung gagak je. Yang memang tak sebanding dengan dia. Jauh berbeza sangat lah antara kami dengan B tu. Sebab tu lah B sekarang masuk dengan geng yang hipster. Yang memang jaga pakaian dan moden.

Akuu tak balas chat B, aku terus bagi kawan aku yang lain baca. Tipu kalau mereka tak kecewa dan sedih. Walaupun mereka cakap mereka bencikan B. Tapi aku tahu yang dalam hati mereka, masih lagi sayangkan B. Termasuk lah M, aku tengok muka dia sedih sangat.

Aku kesiankan M, sebab M dengan B memang rapat sangat. Nampaklah yang mereka tu memang berdua dan partner segala hal. Buat kerja berdua pun memang biasanya mereka akan berdua.

Tapi bila dah jadi macam ni, mesti bagi efek dekat M.

Kami akhirnya teruskan persahabatan kami tanpa B lagi. Sekarang kami tinggal berempat dan aku cuma berharap, tak ada benda sama berulang balik. Cukuplah kes B je yang terjadi antara kami. Kami tak nak rasa kehilangan lagi.

Tapi pengajaran yang kami dapat dari B banyak sangat. Apa-apa selisih faham atau tak puas hati, terus kami bincang. Kami tak main simpan-simpan dan sentiasa terbuka antara satu sama lain.

Untuk B pulak, aku tak tahu lah cerita dia macam mana. Aku harap yang dia bahagia dengan kehidupan dia, dan bahagia dengan kawan-kawan yang dia pilih. Walaupun kami satu kelas, tapi kami langsung tak bertegur sapa.

Harapan aku B tak menyesal dengan apa-apa pun yang dia pilih. Aku tahu dia selalu tengok kami bila kami ketawa bahagia tanpa dia lagi. Sebab tu keputusan dia. Bukan kami yang buang dia. Tapi dia lah yang buang kami.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen