Bahagia yang palsu

Oleh: Siti Nur Ain

Pernah tak korang selalu kena ikut keputusan parents korang? Sampai korang tak boleh buat keputusan sendiri? Dan lagi malangnya, korang sorang-sorang. Tak ada kawan, adik beradik. Lonely sangat. Itulah apa yang aku rasa selama ni.

Sebelum tu terima kasih dekat admin Baituljannah kalau luahan aku ni terpilih untuk disiarkan.

Aku anak tunggal yang memang dari kecil lagi, aku dah keseorangan. Rumah aku jauh dari penduduk lain. Jadi aku memang tak ada kawan dari kecil lagi. Masa aku selalu dihabiskan dekat rumah.

Jadi cuma keluarga aku yang sentiasa teman aku dari kecil sampailah besar. Semua yang aku buat, mesti kena dapat izin dari parents aku. Bukan tu je, mereka dah tetapkan segala yang aku kena buat, pakai dan macam-macam lagi.

Cita-cita aku pun, mereka dah tetapkan masa besar nanti. Aku akan jadi apa. Kena lagi pandai dari rakan sekelas, kena pergi kelas tambahan siang malam. Tak boleh makan selagi kerja tak siap. Semua tu aku lalui.

Aku ingat nanti dah besar, dah tak ada lah macam ni. Jadi aku terus ikut apa yang mereka nak tanpa membantah. Sebab aku tahu mereka yang besarkan aku, jadi takkan aku nak melawan mereka? Nanti kena cakap anak derhaka.

Tapi sayangnya aku silap. Sampailah aku habis belajar dekat U, mereka masih lagi mengatur hidup aku. Aku cuma nak cari kerja yang jauh dari rumah. Sebab aku nak berdikari sendiri. Aku nak tahu macam mana susahnya cari duit.

Tapi mereka halang niat aku. Alasannya nanti aku akan susah cari duit, nanti pergaulan aku bebas. Keluar merayap entah pergi mana-mana. Mereka sikit pun tak percayakan aku. Terlebih lagi dengan makcik pakcik aku yang selalu jadi batu api

Parents aku jadi macam ni pun sedikit sebanyak sebab dengar ikut cakap diorang. Aku ni anak perempuan, susah nak bentuk, nanti jadi minah rempit buat malu kaum kerabat.

Padahal kalau aku nak buat hal, dari dulu lagi aku buat hal. Bukan lepas habis diploma ni baru aku nak buat hal. Aku dulu masuk asrama penuh, boleh je aku buat benda yang bukan-bukan sebab parents aku bukannya tahu.

Tapi aku masih ada akal dan aku waras. Tak mungkin aku nak buat benda yang memalukan keluarga aku. Aku cuma nak belajar hidup dekat luar. Salah ke? Kenapa mereka susah sangat nak percaya dekat aku?

Kalau aku balik rumah, bukannya ada siapa-siapa. Parents aku sibuk bekerja sampai mereka tak ada masa nak perhatikan aku. Bukan ke terlalu kejam biarkan aku terus dekat rumah yang sunyi dan dingin tu sorang-sorang?

Dari luar memang nampak keluarga aku ni keluarga bahagia sangat. Lagi-lagi aku ni akan tunggal, mestilah kasih sayang mak ayah aku, cuma fokus dekat aku je.

Sayangnya tu semua dusta. Mak ayah aku cuma baik dengan aku depan orang awam je. Belakangnya, aku je yang tahu siksa dan sakit dia. Tak boleh keluar rumah, tak boleh berkawan. Ada kawan pun, mereka semua lari sebab tak tahan dengan perangai parents aku.

Siapa je yang nak tahan, bila jumpa je terus mereka tanya apa kerja mak ayah diorang. Berapa gaji mereka, latar belakang keluarga mereka. Jadi aku memang tak salahkan kawan aku. Kalau aku dekat tempat diorang pun, aku lari jugak.

Bila aku dapat tempat kedua, aku terus kena pukul dan kena paksa belajar lagi. Sampai aku tak ada masa untuk buat apa yang aku suka. Semua tu aku tak diizinkan untuk buat. Selagi buku latihan aku masih ada, selagi tu lah aku akan dekat meja belajar.

Bagi keluarga aku, dapat nombor dua, tu perkara yang memalukan dalam keluarga. Sebab kau dah kalah dengan orang lain. dan parents aku tak terima kekalahan. Semua kena jadi nombor 1. Semua kena lebih dari orang lain.

Itulah apa yang keluarga aku selama ni tekankan dekat aku. Jadi bila tengok badan aku kadang-kadang aku kesan kena sebat. Tu dah jadi perkara biasa. Alasannya mereka anggap aku tak cukup baik, dan bukan yang terbaik dalam kelas.

Kadang-kadang aku jealous dengan keluarga yang normal dan sederhana. Keluarga aku kaya, tapi aku tak cukup kasih sayang dan selalu kena paksa. Sangat berbeza dengan keluarga orang lain. Mereka mungkin kekurangan harta.

Tapi mereka bahagia, tak pernah paksa kehendak mereka dekat anak-anak. Dan selalu bagi kebahagian dan kehangatan dalam keluarga tu. Terkadang aku terfikir, kenapa aku dilahirkan dekat keluarga aku? Kenapa aku tak dilahirkan dalam keluarga mereka?

Aku sanggup bersusah payah cari duit dan buat kerja macam-macam. Asalkan aku bahagia, dikelilingi dengan mereka yang faham dan sayang aku dengan ikhlas. Bukan semata-mata besarkan aku, untuk mereka dapat pujian dan nama.

Sebab aku pandai, sebab aku perfect dalam semua benda, jadi mereka akan puji parents aku. Betapa bagus dan bijaknya mereka membesarkan aku. Sampailah aku berjaya macam ni. Macam apa yang diorang inginkan.

Tak salah kalau aku fikir macam tu. Sebab apa yang ada dalam fikiran mereka ialah keputusan aku je. Mereka tak pernah ambil peduli kalau aku balik dengan kesan lebam. Atau kesan kena tampar.

Aku memang kena buli dekat sekolah. Sebab mereka jealous dengan kehidupan aku. Mereka semua anggap aku ni nak perhatian cikgu-cikgu dan orang lain. Sebab tu try hard sangat nak dapat nombor 1 dan cemerlang dalam semua bidang. Mereka kata aku tamak.

Hakikatnya, aku tak nak pun semua tu. Tapi kalau aku cakap. Tak ada sorang pun yang akan percaya. Sebab mak ayah aku di mata orang lain, sempurna sangat. Betapa beruntungnya aku yang dapat parents macam tu. Itulah fikiran mereka kepada aku.

Padahal, aku menderita seorang diri. Tanpa ada orang lain tahu dan faham.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen