Lemas ketika misi menyelamat, anggota bomba disahkan meninggal dunia

Oleh: Zuzu Yasmine

Semalam, beberapa buah kawasan telah dilanda banjir berikutan hujan berterusan hingga ada penempatan yang terjejas disebabkan air naik secara tiba-tiba itu.

Susulan itu, seorang anggota bomba dikatakan yang terlibat dalam kerja-kerja meyelamat dikatakan telah lemas di Kampung Sungai Putat, Melaka.

Bagaimanapun mangsa sempat dikejarkan ke Hospital Melaka dan terpaksa bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

Memetik laporan Astro Awani, mangsa yang bertugas di Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Melaka Tengah Mohd Diya Che Jusoh, 46 tahun telah meninggal dunia pada jam 3.11 pagi tadi.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Melaka Abu Bakar Katain berkata, mangsa meninggal dunia di Jabatan Kecemasan dan Trauma, Hospital Melaka.

"Berat hati saya apabila dimaklumkan Mohd Diya telah kembali ke rahmatullah di Hospital Besar Melaka jam lebih kurang 3.11 pagi.

"Jenazah kini masih berada di Hospital Besar Melaka. Salam takziah kepada keluarga Allahyarham dan seluruh warga Jabatan Bomba dan Penyelamat. Jasa, bakti dan pengorbanan yang tidak terbalas.

"Semoga Allah mengurniakan ganjaran sebaiknya dan mengangkat darjat Allahyarham bersama orang-orang soleh. Al-Fatihah," katanya.

Menurutnya, jenazah Mohd Diya akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Masjid An- Nur Krubong, Melaka pada jam 10 pagi.

Dalam kejadian kira-kira pukul 4 petang semalam, Mohd Diya dipercayai lemas ketika sedang memasang tali di kawasan banjir bagi membantu penduduk kampung keluar dari kediaman masing-masing.

Difahamkan, anggota berkenaan tersangkut dalam aliran deras air banjir sebelum orang anggota bomba yang lain bersama penduduk kampung cuba menyelamatkannya.

 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen