Kelantan Food hunting? Ini Top 10 restoran menarik kat Kelantan korang wajib cuba!

Oleh: Shasha Zack

Memandangkan sekarang ni rentas negeri dah dibenarkan, korang mesti nak berjalan sambil food hunting kan? Maklumlah dah lama duduk terperuk katrumah, sekali sekala nak juga keluar berjalan sambil cari makanan viral yang sedap betul tak?

So kalau korang sejenis yang suka food hunting, Kelantan lah jawapannya. Memang terkenal dengan makanan yang sedap belaka, malah siap ada rasa Thailand tau!. 

Masih pening nak pilih restoran mana? Jom kita tengok list yang kami kongsikan untuk rujukan anda semua!

Top 10 restoran wajib cuba di Kelantan:

1. Kakton Pattani Cafe, Pantai Geting

Restoran ni terkenal dengan sotong sumbat bakar diorang tau! Menu wajib cuba. Bukan tu saja, malah semua lauk pauk dia pon sejenis must try. Baru tengok gambar je cukup dah buat kita tertelan air liur kan?

Lokasi: Dgeting Beach Resort, Pantai Geting, Tumpat.

2. Superdough B, Kota Bharu

 

Mana dia peminat pastry kat sini? Ini kafe yang wajib cuba sebab ada macam-macam jenis roti dan kek yang ada sampai korang rambang mata nak makan yang mana! Bukan tu saja, kafe ni sesuai untuk sesiapa yang suka OOTD dan post gambar kat Instagram tau. 

Lokasi: 2880-R, Jalan Mahmood, 15200 Kota Bharu.

3. Singgora Pasir Hor

Restoran ini pulak terkenal dengan makanan tradisional Kelantan. Semua masakan mereka berasaskan kampung dan dijamin sedap dengan rasa yang autentik!. Apa yang uniknya, restoran ni beserta dengan homestay tau dan pastinya bertemakan kampung. Wajib cuba ya. 

Lokasi: Lot 860 Kg Air Deras, Jalan Tengku Jalan Tengku Maasum Mukim Padang Enggang Pasir Hor, Lorong Masjid, 15150 Kota Bharu, Kelantan

4. Kattnis Dapor Cheese, Jalan Bayam

Dah lama craving cheese? Ini lah restoran yang boleh penuhi keinginan korang tu!. Restoran ni terkenal dengan sajian makanan dengan keju yang melimpah tau. Menu utama restoran ini adalah western dan korean fusion. Tunggu apa lagi cheese lover?

Lokasi: Kampung Khatib Ali, 15200 Kota Bharu.

5. Poh Ja Lokching dan Sotong Bakar, Guchil Bayam

Kalau yang ni, kira menu terpaling wajib cuba sebab sos dia yang pedas manis akan buat korang ketagih. Macam-macam pilihan sosej boleh didapati kat sana tau. Jangan beli sikit tau, nanti menyesal!.

Lokasi: Kampung Guchil, Kota Bharu

6. Colek Buah Pok Li, Pengkalan Kubur

Sesiapa yang suka makan rojak buah, kalau kat Kelantan, ni lah dia tempat viral yang semua orang pergi. Nama makanan ini adalah Colek Buah Pok Li yang tentunya menjadi kegemaran semua orang disebabkan buahnya yang fresh dan kuah yang pekat!. Sekali cuba, mesti nak lagi.

Lokasi: Jalan Besar, Kampung Telaga Lanas, 16200 Tumpat, Kelantan.

 7. Siam Restoran, berhampiran KB Mall

Auto meleleh air liur bila tengok gambar je. Kalau korang nak cuba makanan asli dari Siam, boleh try restoran ni. Semua juadah diorang memang autentik rasa Siam yang confirm buat korang puas hati! Macam-macam lagi tau yang ada kat sana.

Lokasi: Lot 352 Seksyen 15, Jalan Hamzah, 15050 Kota Bharu.

 8. Pau Mat, Pagar SK Pasir Hor

Murah, sedap pulak tu. RM1 je sebiji. Pau gebu, inti tak kedekut dan paling penting, murah. Apelagi, jom serbu!

Lokasi: Tepi pagar SK Pasir Hor, Jalan Pasir Hor, Kampung Bunut Payong, 15150 Kota Bharu.

9. Apam Balik Cheese Terang Bulan, Pengkalan Chepa

Apam balik kat sini memang sangat terkenal disebabkan isinya yang tebal tapi murah dan sedap!. Ramai yang akan singgah di sini kalau mereka teringin nak makan apam balik. Korang pon wajib try tau. 

Lokasi: Pt257, Taman Uda Murni, 15400 Kota Bharu.

10. K'Loh Paradise, Pantai Sri Tujuh

Tempat ni terkenal dengan Nasi Lemak Pandan mereka tau. Bau nasi yang wangi ditambah dengan ayam goreng crunchy mesti buat korang termimpi-mimpi bila sekali dah try. Selain boleh makan, korang juga boleh sambil ambil angin pantai ya.

Lokasi: Jalan Kampung Tujuh, Tumpat.

Sekarang dah tahu kan nak makan mana? Kelantan memang penuh dengan tempat makan best yang confirm sedap dooh!

 

 

 

 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen