Kes mangsa banjir pecah masuk, Mydin halalkan seikhlas hati

Oleh: Zuzu Yasmine

Sejak semalam, tular video-video di media sosial akan mangsa banjir memecah masuk kedai serbaneka yang dipercayai berlaku di Taman Sri Muda, Seksyen 25, Shah Alam.

Dalam video yang tersebar itu, memaparkan beberapa buah kedai serbaneka termasuklah Mydin Mart yang turut dimasuki mangsa-mangsa banjir.

Susulan itu, Pengarah Urusan Mydin Holdings Berhad, Datuk Ameer Ali Mydin menghalalkan mereka yang melakukan perkara tersebut demi kelangsungan hidup.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ameer menjelaskan beliau tidak menyokong perbuatan mencuri, namun dalam keadaan darurat, mungkin mangsa banjir tiada pilihan dan terpaksa melakukan perbuatan tersebut.

"Saya ingin memberi maklum balas mengenai insiden pecah mauk ke premis Mydin Mart yang hangat dibincangkan di media sosial, media tempatatan dan sebagainya.

"Sejujurnya saya tidak menyokong perbuatan mencuri, namun dalam keadaan darurat mungkin mereka tiada pilihan dan terpaksa melakukan perbuatan tersebut demi kelangsungan hidup.

"Dengan seikhlas hati, saya menghalalkan mereka yang melakukan perbuatan tersebut dengan niat meneruskan kelangsungan hidup akibat bantuan yang tiba lambat dan bukan dengan niat yang sebaliknya," jelasnya.

Beliau turut meluahkan rasa simpati terhadap banjir teruk yang melanda terutama ketika negara masih bergelut dengan pandemik.

Dalam pada itu, beliau mengakui Cawangan Mydin Mart, Sri Muda, Shah Alam turut musnah akibat banjir yang mengakibatkan kerugian jutaan ringgit.

Terdahulu, tular di media sosial Mydin "dirompak" oleh mangsa banjir susulan kekurangan bekalan makanan dan sebagainya dan kekangan mendapatkan bantuan asas.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen