Bila Kita Dah Bersedia, Lelaki Perlu Perbaiki 8 Perkara Ini Untuk Jadi Suami Yang Baik.

Bagi seorang wanita memilih pasangan hidup memang sangat susah, itulah alasan mengapa orang tua zaman dahulu sangat menitikberatkan urusan dalam hal ini. Namun jangan terlalu risau, sebagai wanita korang sebetulnya memiliki kemampuan dalam menentukan siapa lelaki yang ingin dijadikan sebagai pendamping hidup.



Namun demikian, menilai seorang lelaki tidak boleh dilakukan hanya berdasarkan perkiraan semata. Sebabnya, setiap lelaki memiliki karakter unik yang harus diselidik dengan mendalam demi kebahagiaan korang.
Oleh sebab itu, sebelum memutuskan untuk bernikah sebaiknya korang perlu mempertimbangkan hal-hal berikut agar kelak tidak menyesalinya dikemudian hari.

1. Perilakunya.

Seorang lelaki yang hebat dan memiliki potensi menjadi ayah yang baik umumnya memiliki perilaku yang terpuji serta mampu mengendalikan emosinya. Oleh sebab itu, agar tidak menyesal dikemudian hari para wanita harus menilai perilaku pasangan dan kemudian segera memutuskan untuk terus melanjutkan hubungan atau mengakhirinya.



2. Bertanggungjawab.

Seorang calon ayah yang hebat boleh dikenali dari keperibadiannya, bagaimana cara dia menyelesaikan setiap tugas dan tanggungjawab serta mampu mengatur jadualnya agar boleh berkumpul bersama keluarga.

3. Dewasa dalam pola pemikiran.

Jangan pening mencari calon ayah yang hebat, cukup perhatikan bagaimana cara dia berpikir dalam menyelesaikan setiap persoalan itu sudah lebih dari cukup.

4. Sederhana.

Seorang calon ayah yang hebat hidup dengan sederhana namun tetap bersahaja, dia juga tidak menyukai sesuatu secara berlebihan.

5. Faham bagaimana mahu berinteraksi dengan anak-anak.

Tidak hanya wanita saja yang memiliki naluri berinteraksi dengan anak-anak. Namun, lelaki yang berbakat menjadi ayah yang baik juga sebaiknya faham bagaimana untuk berinteraksi dengan anak-anak.  Umumnya, lelaki sedemikian mampu membuat anak-anak selalu merasa gembira dan tenang jika mendekatinya.



6. Pandai mengutarakan perasaan.

Calon ayah yang hebat mampu menentukan kapan saat yang tepat untuk mengutarakan perasaannya. Ketika dia tersinggung, sakit hati atau tidak setuju terhadap sesuatu dia akan berhati-hati untuk mengatakannya.

7. Pergaulannya.

Kawan memberi impak yang besar terhadap perkembangan kepribadian seseorang. Sebab itu, karakter seseorang boleh dikenali dari cara dia memilih teman dalam setiap pergaulannya.
Jika korang mendapati calon suami ternyata bergaul dengan orang-orang yang memiliki kebiasaan dan perangai buruk, maka fikir kembali untuk melanjutkan hubungan ke arah yang lebih serius,

8. Keimanannya.

Sebagai jaminan korang mendapatkan calon suami serta ayah yang baik untuk anak-anak jangan lupa untuk mempertimbangkan keimanannya.  Sebab, mereka yang takut kepada Tuhan tidak akan berani untuk melanggar setiap perintah serta larangan-Nya. Orang yang menjaga hubungannya dengan Allah akan menjaga hubungannya dengan orang lain.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen