Buang makanan tak habis dalam tong sampah, ramai sedih, tegur penjual - "Patutnya sedekah..."

Oleh: Shasha Zack

Dalam perniagaan, pasti ada turun naiknya. Jika hari ini perniagaan berjalan lancar, mungkin esok lusa belum tentu. Justeru, harus tawakal dan berserah saja pada rezeki Allah tanpa putus asa.

Walaubagaimanapun, tular satu video menunjukkan kekecewaan seorang peniaga yang kesal, jualannya tidak laku pada hari tersebut dan membuangnya ke dalam tong sampah...

"Moga ada sinar esok hari..."

Perkongsian @leeyazairu1 di Tiktok meraih perhatian ramai yang sedih dan terkilan melihat makanan yang masih elok, dibuang begitu saja ke dalam tong sampah.

Difahamkan, wanita ini sedih sushi dijual tidak laris hari berkenaan hingga bertindak sedemikian, mengundang teguran ramai.

 

@leeyazairu1 moga ada sinar hari esok #fypage ♬ original sound - REZTU SINGGIH

"Saya orang susah, nak nangis tengok ni..."

Tinjauan ke ruangan komen mendapati rata-rata netizen sebak melihat pembaziran yang dibuat peniaga hingga tergamak mebuang makanan sebegitu.

Malahan ada yang menegur supaya selepas ini peniaga ini bersedekah pada orang ramai agar ianya tidak masuk ke dalam tong sampah.

"Nape buang bagi masjid kan elok.."

"Kalau sedekah, insyaallah esok rezeki makin luas.."

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen