Dipaksa kahwin demi tradisi, gadis meraung menangis nak lari dari jodoh pilihan keluarga

Oleh: Shasha Zack

Perkahwinan adalah penyatuan dua jiwa yang saling menyayangi antara satu sama lain. Jika masing-masing tidak ikhlas menerima bahkan terpaksa dalam ikatan yang dibina, pastinya hidup akan ada penyesalan di kemudian hari.

Samalah dengan satu video yang tular ini, menunjukkan seorang gadis yang menangis semahu-mahunya, terlampau sedih kerana dipaksa kahwin dengan jodoh pilhan keluarga...

"Anda ada hak untuk memilih, kahwin paksa adalah penderaan.."

Perkongsian @AyeshaKhan di Tiktok meraih perhatian ramai yang sedih dan simpati melihat tangisan gadis yang lengkap berbusana pengantin itu, dipercayai tidak menerima takdirnya dalam perkahwinan terpaksa ini.

Dalam video, gadis ini dilihat menangis dan bagaikan ingin berlaku dari upacara ini malahan merayu pada semua ahli keluarganya supaya perkahwinan ini tidak berlaku.

@ayesha_sarwar1277 FORCED MARRIAGE IS ABUSE....HAPPINESS IS A CHOICE...#philippineszindabad💪🇵🇰🦁🇵🇭💪 #pakistanzindabad🇵🇰🇵🇰🇵🇰🇵🇰 #allah #allahisthegreatest☝🏽❤️❤️❤️ #jeddah #saudi #riyadh #philippines #iloveyousomuch #pukhtoon #foryourpage #peshawer ♬ original sound - AYESHA_KHAN👑🇵🇰❤️🇵🇭🇸🇦?

"Saya akan lari malam sebelum kahwin even takde duit atau baju..."

"Kahwin paksa is not okay..."

"Kalau saya bakal suami, saya akan lepaskan dia..."

"Sebabtu sesetengah anak2 tak sayang parents diorang..."

 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen